De Gouden Basis - Susanne Bos Administratie & Winstadvies

De Gouden Basis

Ga voor goud! Het is jouw onderneming en jij mag beslissen wat je ermee wilt doen. Zo is voor iedereen succes iets anders. De één droomt van een imperium en een ander is al blij als hij/zij kan leven van zijn/haar paardenpassie. Daarom vraag ik aan jou:

Wat is jouw definitie van succes?

Voor mij is succes: “Een stressvrij leven waarin ik dingen doe die mij gelukkig maken.” Mijn ideale zomer bestaat uit de ene dag lekker naar het strand met mijn zoontjes en de volgende dag weer werken met de leukste hippische ondernemers. Na een dag werken ’s avonds ontspannen de jacuzzi in met Gert-Jan en een wijntje of lekker bezig zijn met mijn paarden. Kortom, de ideale mix tussen moeder zijn, vrouw van, paardenmeisje en onderneemster, maar bovenal lekker mijzelf kunnen zijn! Dat maakt mij gelukkig.

Wat maakt jou gelukkig?

‘Als alles zou kunnen, wat zou je dan willen?’ Iets wat ondernemerscoach Bart van den Belt vaak zegt. Een terechte vraag. Hoe zou jouw leven er dan uitzien? Waar zou je wonen? Welk werk zou je doen? Ga zo maar door.

Denk jij hier weleens over na? Ik geloof namelijk dat als je helder hebt wat je wilt en je het ook écht wilt, dat het je dan lukt. Dan ga je net zolang door tot je het bereikt. De voorwaarde is wel dat je helder hebt wat je wilt en waar je naartoe gaat. Als dat niet duidelijk is, is het bijna onmogelijk om je doel te behalen. En weet je wat het mooiste is? Je droom mag veranderen. Als je je droom hebt bereikt, is er ruimte voor een nieuwe droom. Het belangrijkste is dat je maar één keer leeft en er dus wat van moet maken. Hoe je dat doet, dat is voor iedereen anders.

Zo kun je jouw onderneming zo inrichten zodat je er echt gelukkig van wordt. Niet leuke zaken besteed je uit en je doet wat jij leuk vindt. Kortom: je kunt je eigen droombaan verzinnen.

De gouden basis bestaat uit drie onderdelen:

  • Missie (waarom bestaat jouw onderneming?)
  • Visie (wat wil je bereiken met jouw onderneming?)
  • Kernwaarden (waarvoor staat jouw onderneming?)

Dit vormt de basis van jouw onderneming en zorgt ervoor dat je focus houdt. “Alles wat je aandacht geeft groeit.” Als je aandacht geeft aan het verkeerde, bestaat er een grote kans dat je niet gelukkig wordt van jouw onderneming. Je hebt het onwijs druk, komt maar net aan rond en zelfs je paard zie je als een onderdeel van je baan in plaats van als je hobby. Bijna in alle gevallen ben je dan afgeweken van de gouden basis. Precies om die reden gaan we “terug naar de basis” en daag ik jou uit om die basis op je kantoor te hangen zodat je je focus houdt.

Missie (waarom bestaat jouw onderneming?):

De missie wordt ook wel de ‘waarom’ van je bedrijf genoemd. Waarom ben je je onderneming gestart? Er zijn businesscoaches die het verder trekken en het zelfs hun eigen waarom noemen. Jouw missie in deze wereld. Ik geloof daar niet in of ben simpelweg te nuchter. Wel vind ik dat elke onderneming zijn eigen missie duidelijk moet hebben.

Mijn missie is: “Hippische ondernemers helpen aan meer winst”

Zoals je wellicht ziet bestaat een missie uit een korte zin met een werkwoord. Dit hoeft niet per se persoonlijk te zijn. Zo is de missie van Shetlanderij van Liemeer: kinderen plezier laten hebben met een Shet. Elk bedrijf heeft zijn eigen missie. Het is de motivatie van het bedrijf en het schept een kader voor je werkzaamheden. Vraag jezelf bij elke activiteit binnen je onderneming af of dit bijdraagt aan jouw missie. Nee? Dan hoort het niet bij je bedrijf. Een missie is geschreven in een werkvorm en is inspirerend, duidelijk, kort én bondig.

Visie (wat wil je bereiken met jouw onderneming?)

Waar wil je heen met je bedrijf? Wat is jouw stip aan de horizon? Wat staat er bij jou te wachten aan de finishlijn? Het is jouw ideale toekomstbeeld en het staat in verband met je missie.

Ik geloof dat als je iets echt wilt, dat het dan lukt. Daarom vraag ik aan jou: als alles zou kunnen wat zou je dan willen bereiken met jouw onderneming? Hoe ziet jouw onderneming er over vijf jaar uit als alles kan? Ik raad je aan hier goed over na te denken, want er is veel meer mogelijk dan je denkt.

Het is belangrijk om je visie AMORE te formuleren. AMORE staat voor:

  • Ambitieus
  • Motiverend
  • Onderscheidend
  • Relevant en richtinggevend
  • Echt, evenwichtig, eenheid, eenvoudig

Mijn visie is: ‘ten minste 2.000 hippische zzp’ers helpen aan meer winst door middel van boeken en online trainingen.’

Kernwaarden (waarvoor staat jouw onderneming?)

Wat vind jij belangrijk in je bedrijf? Wat zijn de kernwaarden van je bedrijf? Welke drie kernwaarden kies jij? Dankzij kernwaarden weten klanten meteen waar je voor staat. Grote kans dat ze zich erin herkennen en daarom klant van je worden. Daarnaast helpen kernwaarden je om op het juiste pad te blijven.

Het is belangrijk om de drie belangrijkste kernwaarden te benoemen. Natuurlijk gelden er veel meer kernwaarden voor zowel jou persoonlijk als voor je onderneming. Ik communiceer het volgende:

  • Realistisch optimisme: Ik denk in mogelijkheden, maar zeg het ook als iets niet mogelijk is.
  • Toegankelijkheid: Je kunt mij altijd een appje sturen met een vraag of mij gewoon even aanspreken als je mij tegenkomt.
  • Praktisch: Hoe kunnen dingen makkelijker en efficiënter? Hoe houd je meer tijd over?

Natuurlijk gelden er nog veel meer kernwaarden voor mij en mijn bedrijf. Voorbeelden zijn resultaatgericht werken, eerlijkheid, vrolijkheid, enzovoort. Toch zijn dit de drie belangrijkste.

De gouden basis

De gouden basis is de ‘waarom’ en ‘wat’ van jouw onderneming. De ‘hoe’ bereik je door het hebben van een goede strategie. Met een strategie bepaal je hoe je je doelen wilt gaan bereiken. Het volgende plaatje geeft goed weer wat ik bedoel.

Mijn gouden basis ziet er als volgt uit:

Hoe ziet jouw goeden basis eruit?

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *