Stappenplan aangifte inkomstenbelasting - Susanne Bos Administratie & Winstadvies

Stappenplan aangifte inkomstenbelasting

De aangifte inkomstenbelasting is voor veel mensen geen leuk klusje. En ik begrijp dat. Je doet het maar één keer per jaar en daardoor is het allereerst weer even denken hoe dat ook alweer zat. Wat heb ik nodig? Hoe lever ik het in? Wat moet ik niet vergeten? Om het wat eenvoudiger te maken heb ik een stappenplan verzonnen, waarin elke stap maximaal een kwartier duurt. Zo heb jij snel je aangifte inkomstenbelasting op orde.

De stappen zijn als volgt:

  1. Inloggegevens opzoeken
  2. Gegevens inkomsten verzamelen
  3. Gegevens eigen woning opzoeken
  4. Jaaroverzichten bank downloaden
  5. Aftrekposten inzichtelijk maken
  6. Overige gegevens opzoeken
  7. Aangifte invullen en indienen
  8. Toeslagen controleren
  9. Voorlopige aangifte doen
  10. Geld apart zetten

Niet alle stappen zullen voor jou van toepassing zijn, dus dat betekent dat de aangifte alleen maar sneller klaar is.

Stap 1: Inloggegevens opzoeken

Om de aangifte te kunnen indienen heb je jouw DigiD en die van je eventuele fiscale partner nodig. Als iemand anders de aangifte voor je doet, dan vraagt hij/zij een machtiging voor je aan. Het enige dat jij hoeft te doen is de per post ontvangen machtigingscode doorgeven.

Een DigiD kan je aanvragen via de volgende site: https://www.digid.nl/

Twijfel je of je wel fiscaal partner bent? Als je gehuwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, dan ben je fiscaal partners. Sta je samen ingeschreven op hetzelfde adres? Dan hoef je nog geen fiscaal partner te zijn, dit ben je alleen als je bijvoorbeeld een notarieel samenlevingscontract hebt afgesloten, samen eigenaar bent van de woning of samen een kind hebt, enzovoort. Twijfel je? Kijk dan op de site van de Belastingdienst en zoek op “fiscaal partnerschap”.

Stap 2: Gegevens inkomsten verzamelen

Het makkelijkste is als je in loondienst bent. Dan heb je je jaaropgaaf 2020 nodig en kan je verder. Verdien je daarnaast ook nog geld? Dan moet je zorgen dat je hier ook alle gegevens van hebt.

Bijvoorbeeld je werkt parttime als zelfstandige, in dit geval moet je je jaarcijfers op orde hebben. Ben je fulltime ondernemer, dan moet je ook een ondernemersaangifte invullen. Ook hiervoor zijn je jaarcijfers nodig. De jaarcijfers kan je uit je boekhoudsoftware halen. Ook kan je deze opvragen bij je boekhouder/accountant. Als je ondernemer bent is het vaak handig om de aangifte uit te besteden aan een boekhouder. Zo weet je zeker dat je geen belangrijke aftrekposten mist.

Stap 3: Gegevens eigen woning opzoeken

Als je een eigen woning hebt dan moet je de WOZ-waarde met peildatum 1-1-2019 opzoeken plus het jaaroverzicht 2020 van je/jullie hypotheek. Heb je afgelopen jaar een huis gekocht of verkocht? Dan moet je ook alle gegevens over de financieringskosten verzamelen. Deze vind je op de notarisafrekening.

Stap 4: Jaaroverzichten bank downloaden

Nu heb je nog de jaaroverzichten 2020 van de bank nodig. Dit is per bank verschillend, dus kan het soms even zoeken zijn.

Stap 5: Aftrekposten inzichtelijk maken

De bekendste vormen van aftrekposten zijn studiekosten, zorgkosten en giften. Heb jij afgelopen jaar (privé) een studie gevolgd waarvoor je geen studiefinanciering hebt ontvangen? Verzamel dan alle facturen met betrekking tot deze studie.

Hetzelfde geld voor zorgkosten. Heb je buiten je verzekering en de eigen risico nog veel zorgkosten privé betaald? Dan is het handig om dit op te zoeken. Heb je veel geld uitgegeven aan bijvoorbeeld een goed doel of een kerk, dan is het verstandig om de betaalbewijzen van deze giften te verzamelen.

Stap 6: Overige gegevens opzoeken

Je bent al bijna klaar met het verzamelen en je kunt bijna beginnen aan de aangifte inkomstenbelasting. Wat zeker nog handig is om erbij te hebben is de aangifte inkomstenbelasting 2019, zo weet je zeker dat je niets vergeet.

De volgende dingen kunnen nog voor jou van toepassing zijn:

  • Partneralimentatie
  • Beleggingen
  • Dividenduitkeringen
  • Onroerend goed
  • Leningen
  • Schulden
  • Lijfrentepremies
  • AOV (arbeidsongeschiktheidsverzekering)
  • Dividend
  • Voorlopige aanslagen 2020

Is iets van bovenstaande voor jou van toepassing? Zorg dan dat je de onderbouwing hiervan hebt.

Stap 7: Aangifte invullen en indienen

Okay, je hebt nu alle gegevens. Nu is het eindelijk tijd om de aangifte inkomstenbelasting in te dienen. Log in op Mijn Belastingdienst met je DigiD en controleer de vooraf ingevulde aangifte. Vul deze aan waar nodig.

Zo weet de Belastingdienst onder andere het volgende nooit:

  • Jouw inkomsten naast loondienst
  • De financieringskosten bij aan- en verkoop van een eigen woning
  • Jouw aftrekposten

Het is dus van groot belang om alles goed te controleren en aan te vullen. Dit kan je echt geld schelen. Zodra je alles hebt aangevuld en gecontroleerd kun je de aangifte indienen.

Stap 8: Toeslagen controleren

Hoera, je aangifte is ingediend! Dit is een mooi moment om meteen je toeslagen te controleren. Kloppen jouw gegevens nog op: www.toeslagen.nl

Hier kan je inloggen met je DigiD. Check of alles nog klopt voor dit jaar. Verwacht je meer inkomsten? Geef dit zeker door! Er is niets zo vervelend dan geld terug te moeten betalen. Andersom kan het natuurlijk ook, zijn je inkomsten 2020 veel lager dan verwacht? Wellicht heb je dan nog recht op toeslagen.

Stap 9: Voorlopige aangifte doen

Wil je voor 2021 niet voor verrassingen komen te staan? Doe dan alvast de voorlopige aangifte 2021. Dit kan interessant zijn als je geld terugkrijgt in verband met hypotheekrente-aftrek, maar kan ook een hoop geld schelen volgend jaar bij de aangifte 2021. Zeker als je ondernemer bent.

Stap 10: Geld apart zetten

Nog een hele belangrijke tip voor alle ondernemers is om nu al geld apart te zetten! Als je winst maakt, moet je belasting betalen. En niets zorgt voor zoveel stress als een hoge belastingaangifte die je niet kan betalen. Wees dit voor en reserveer altijd voldoende geld. Twijfel je hoeveel je moet reserveren? Dan kun je onderstaand model als leidraad nemen.

Winst (omzet minus kosten) lager dan Te reserveren belastinggeld
€ 20.000,- € 1.000,-
€ 30.000,- € 3.000,-
€ 40.000,- € 7.500,-
€ 50.000,- € 12.500,-
€ 60.000,- € 17.000,-

 

LET OP: dit model is gebaseerd op een ondernemer die voldoet aan het urencriterium van 1.225 uur. Dit houdt in dat je de meeste tijd kwijt bent aan je onderneming en gemiddeld 25 uur per week aan of in je onderneming werkt. Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier!

Werk je hiernaast nog in loondienst? Zet dan tenminste 35% apart. Heb je een hele goede baan in loondienst, zet dan zelfs 50% apart.

Tot slot

Hopelijk is je aangifte doen op deze manier een stuk makkelijker geworden. Heb je toch nog vragen? Gebruik dan de Whatsapp-functie op mijn website en ik help je graag!

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *