stoplicht-methode - Susanne Bos Administratie & Winstadvies

stoplicht-methode

Het eerste waar mensen aan denken bij ondernemen is de omzet. Hoe kom ik aan klanten? Welke prijs ga ik hanteren? Enzovoort. Maar jouw zakelijke kosten zijn minstens net zo belangrijk!

Je kan nog zoveel omzet draaien, maar als er net zoveel geld of meer geld uitgaat dan ben je heel eerlijk keihard aan het werk voor helemaal niets.

Natuurlijk kan dat een strategische keuze zijn en moet je eerst investeren om vervolgens geld te kunnen verdienen, maar hoe dan ook is het belangrijk dat je kritisch kijkt naar je kosten.

Een superhandige methode hiervoor is de stoplicht-methode. Dit kan je zelfs privé toepassen. Het enige wat je nodig hebt is:

  • Een rode markeerstift
  • Een oranje markeerstift
  • Een groene markeerstift
  • Je geprinte bankafschriften

Ik beloof je dat deze manier je enerzijds inzicht geeft en anderzijds geld oplevert!

Uitleg stoplicht-methode

Pak de uitgeprinte bankafschriften. Ik raad je aan alles van nu tot en met een jaar geleden te doen, zodat je zeker niets mist. Alles wat eruit gaat geef je een kleur: rood, oranje of groen.

De kleuren betekenen het volgende:

Rood (niet noodzakelijk)

Deze kosten had je beter niet kunnen maken. Ze zijn om zomaar te zeggen nice to have. Leuk om te hebben, maar zeker niet noodzakelijk!

Als voorbeeld is dit een matchend setje voor je paard. Superleuk! Maar het levert je niet meer geld op en je hebt eigenlijk al voldoende setjes.

Als je krap zat, dan zou je deze kosten niet maken. Je zou wel zorgen dat je je stalling kan betalen, maar een extra setje is niet nodig.

Oranje (kan goedkoper)

Dit zijn kosten die je wel degelijk moet maken, maar wellicht goedkoper kunnen.

In het voorbeeld hierboven had ik het over stalling. Dit is nodig voor je paard, maar wellicht kan het goedkoper door bijvoorbeeld zelf te mesten.

Groen (ontkom je niet aan)

Dit zijn de absolute noodzakelijke kosten, waarvoor ook geen goedkoper alternatief bestaat. Oftewel, deze kosten moet je gewoon maken.

Minder kosten maken

Nu moet je het volgende doen. Je moet zorgen dat je de rode kosten niet meer maakt! Zijn het kosten die terugkomen? Zeg deze dan op. Een voorbeeld hiervoor is een abonnement op een blad dat je toch nooit leest in verband met tijdgebrek.

Schrijf je acties op je to-do lijst (zoals Asana, Microsoft To Do, een kladblaadje enzovoort) en blok wat tijd in je agenda om alles op te zeggen.

Kosten besparen

Nu ga je verder met de oranje kosten. Is hier een alternatief voor? Zo ja, zet deze dan op je to-do lijst en zorg dat je gebruik maakt van het alternatief.

Een voorbeeld hiervoor zijn de stallingskosten waar je op kunt besparen door zelf te mesten. Wel is het belangrijk om te kijken of het alternatief voor jou haalbaar is. Het is niet erg om meer te betalen, als het je tijd oplevert waardoor je meer klanten kunt helpen.

Wees dus kritisch met het feit of de besparing wel op alle vlakken besparing oplevert. Goedkoper hoeft niet altijd beter te zijn.

Nice to have kosten

Betekent bovenstaande dat ik vind dat je nooit meer nice to have kosten mag maken? Zeker niet!

Ik vind het juist een leuke bonus als ondernemer dat je sommige nice to have kosten kan maken. Voor mij zijn dit bijvoorbeeld een Chromebook, een green screen enzovoort. Het is geen probleem om deze te maken, als het maar niet ten koste van andere kosten gaat!

Zo heb ik zelf een bankrekening voor mijn nice to have kosten. Elke maand maak ik daar een bedrag naar over en op is op. Dit zijn namelijk kosten die niet noodzakelijk zijn, maar gewoon leuk. Het is voor mij een soort bonuspotje. Dingen die het ondernemen net wat makkelijker en leuker maken.

Hoe ga jij besparen op kosten?

Ik ben heel erg benieuwd of jij hier iets mee kan! Het valt mij persoonlijk op dat ik sommige kosten echt als noodzakelijk zie en collega’s van mij het als geldverspilling zien. Daarom kan het heel handig zijn om er eens met een andere ondernemer naar te kijken. Die denkt er vaak weer heel anders over!

Uiteraard kijk ik ook graag met je mee! Wil je dat? Plan dan een winstgesprek in!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *