De uitdaging van meer klanten
Afgelopen week stond voor mij in het teken van inspiratie én schoonmaak. Ik was op het NOAB Ledenfestival: een festival voor boekhouders. Klinkt misschien saai, maar geloof me: je gaat er altijd weer weg met nieuwe ideeën om je werk en je onderneming te verbeteren.
En precies dat is waar ik de afgelopen dagen veel mee bezig ben geweest: de grote najaarsschoonmaak in mijn onderneming.
Van vijf naar tachtig klanten
Toen ik net begon als boekhouder had ik maar een paar klanten. Alles was overzichtelijk en persoonlijk. Ik wist precies wanneer iemand iets nodig had en binnen no time lag een aangifte klaar.
Nu doe ik zo’n 80 aangiftes per jaar. En dat betekent: uitstel aanvragen, wachttijden en soms teleurgestelde klanten. Niet omdat ik geen zin heb, maar simpelweg omdat er maar 24 uur in een dag zitten.
En ja, dat voelt soms wrang. Want ik snap de frustratie van wachten heel goed.
Groeien betekent veranderen
Wat ik leerde: hoe meer je groeit, hoe minder persoonlijk het automatisch wordt. Dat zie je in elke sector. Heb je drie rijlesklanten? Dan weet je alles van ze. Heb je er vijftig? Dan ontgaat je gewoon wat details.
Dat hoeft niet negatief te zijn. Want met die groei komt ook iets anders: ervaring.
Ik heb door al die boekhoudingen en aangiftes veel meer kennis opgedaan. Ik weet beter wat werkt en wat niet. Dat voordeel geef ik vervolgens terug aan mijn klanten.
Spelregels en systemen
Om toch overzicht en kwaliteit te bewaren, werk ik met mijn eigen spelregels en systemen.
- Een kantoorapp in plaats van WhatsApp, zodat ik geen berichten meer vergeet.
- Samenwerking met mijn collega Nadia, die klanten ook kan helpen als ik ziek ben of vrij neem.
- Jaarlijks kritisch kijken naar software en abonnementen: werkt dit nog, levert dit genoeg op, of is er iets beters?
Het is misschien minder persoonlijk dan in het begin, maar het geeft wél meer zekerheid en continuïteit. En dat is uiteindelijk ook in het voordeel van de klant.
De balans zoeken
Ik zou best weer terug willen naar vijf klanten en superpersoonlijk werken. Maar dan zouden die vijf klanten wel zestien keer zoveel moeten betalen. En daar wordt niemand blij van.
Dus blijf ik zoeken naar de balans. Hoe kan ik de ervaring voor 80 (en straks misschien 120) klanten zo goed mogelijk maken? Hoe blijf ik zelf gezond en houd ik plezier in mijn werk?
De les voor jou
Of je nou boekhouder bent, rij-instructeur of coach: als je groeit, verandert er altijd iets in de manier waarop je werkt. Dat voelt soms als verlies (minder persoonlijk, meer afstand), maar het brengt ook veel winst (ervaring, zekerheid, nieuwe mogelijkheden).
Mijn les van dit najaar:
- Blijf kritisch kijken naar je systemen en abonnementen.
- Blijf verbeteren: voor je klanten, maar zeker ook voor jezelf.
- Vergeet niet: jíj bent net zo belangrijk als je klanten. Als jij uitvalt, ligt alles stil.
En nu ben ik benieuwd:
Herken jij dit in jouw onderneming? Dat groeien betekent dat dingen veranderen soms ten goede, soms met een dubbel gevoel?
Laat het me weten in de reacties, vind ik leuk om te lezen.