Najaarsschoonmaak

Het is september en voor mij betekent dat: tijd voor de najaarsschoonmaak. Niet alleen thuis, maar ook in mijn onderneming. En nee, dat betekent niet per se dat ik mijn hele kantoor op z’n kop zet (al zou dat misschien ook geen slecht idee zijn 😉). Het gaat vooral om ruimte maken. In mijn hoofd. In mijn onderneming.

Vakantie? Of juist vermoeiender dan ooit

In augustus had ik mezelf voorgenomen om echt vakantie te vieren. Even niks doen, tot rust komen. Maar eerlijk is eerlijk: met kinderen werkt dat gewoon niet helemaal zoals ik het in mijn hoofd heb. Het is gezellig, leuk, en fijn… maar ik kom stiekem vaak vermoeider terug dan ik begon. Herkenbaar?

Daarom voelt september altijd een beetje als een resetknop. Tijd om orde te scheppen. Tijd om op te ruimen.

Opruimen in je onderneming

Voor mij betekent die najaarsschoonmaak niet alleen stapels papier weggooien, maar vooral kijken naar wat ik in mijn onderneming wil houden en wat weg mag.

  • Funnels: Welke lopen er nog in ActiveCampaign? Zijn ze verouderd? Dan kunnen ze uit.
  • Producten: Wat staat er allemaal in Plug & Pay? Verkoop ik dat nog, of kan het in het archief?
  • Website: Kloppen mijn teksten nog? Of is het tijd om dingen te herschrijven?

Het is zo’n waardevolle taak: terug naar de basis. Wat werkt, wat vind ik leuk, en waar mag ik afscheid van nemen? Soms tijdelijk, soms definitief.

Werken aan je onderneming, niet alleen in je onderneming

We zijn vaak zo druk met het werk zelf dat we vergeten om ook aan onze onderneming te werken. Even stilstaan bij je aanbod, je funnels, je systemen. Kijken waar het makkelijker kan.

Mijn eigen valkuil? Ik werk soms juist té veel aan mijn onderneming en vergeet om in mijn onderneming bezig te zijn. Misschien ben ik gewoon een beetje raar. Maar voor mij helpt het om bewust ruimte te maken, zodat ik straks met volle energie de juiste dingen kan doen.

Creëer ruimte voor wat écht belangrijk is

Op dit moment ben ik niet helemaal fit. En ik weet dat het dan geen zin heeft om me te forceren in ingewikkelde klussen, zoals aangiftes inkomstenbelasting. Want fouten liggen dan op de loer.

Wat ik wel kan doen? Opruimen.
Mijn mailbox legen. Oude papieren weggooien. Kleine losse eindjes afronden. Dat soort dingen leveren me enorm veel rust op en precies die rust heb ik straks nodig om vol focus verder te kunnen.

Gun jezelf die najaarsschoonmaak

Dus dit is mijn uitnodiging aan jou: plan ook eens een najaarsschoonmaak in voor je onderneming.

  • Ruim oude producten op.
  • Schrap funnels die niet meer werken.
  • Check je website en socials.
  • Maak ruimte in je mailbox en in je hoofd.

Het voelt misschien als een flinke extra klus, maar ik beloof je: daarna werk je tien keer lekkerder en krijg je meer gedaan.

Goed is goed

Tot slot nog iets wat ik mezelf steeds weer moet herinneren: goed is goed. Je hoeft niet altijd maar meer te doen. Niet elke funnel hoeft perfect, niet elke tekst hoeft briljant. Soms is het gewoon prima zoals het is.

En dat geeft pas écht ruimte.

Conclusie:
Gun jezelf de tijd om op te ruimen, in je onderneming en in je hoofd. Het scheelt ruis, energie en frustratie. En het maakt de weg vrij voor alles wat wél werkt en waar jij blij van wordt.