Waarom kennis verkopen zo lastig is
Soms vraag ik me echt af: waarom voelt ondernemen soms zo ingewikkeld?
En dan vooral als je onderneemt door kennis te verkopen.
Want eerlijk is eerlijk: heb je een glashandel, ben je hoefsmid, schilder of timmerman… dan is ondernemen vaak een stuk eenvoudiger. Hard werken, ja. Maar overzichtelijk.
Ondernemen met je handen is overzichtelijk
Mijn vader had een eigen glashandel. Hij had geen businesscoach nodig, geen cursus en geen social media strategie. Hij deed gewoon goed werk.
Een raam kapot? Mensen belden hem. Hij deed zijn werk netjes, was vriendelijk, kwam zijn afspraken na en via via kwamen er steeds nieuwe klanten. Simpel.
Hetzelfde geldt voor een hoefsmid. In mijn regio is er een gigantisch tekort, dus als je goed bent in je vak, sta je volgeboekt. Geen advertenties nodig. Geen funnels. Gewoon goed werk leveren.
Ondernemen met kennis is compleet anders
En tóch… op het moment dat je kennis gaat verkopen, verandert alles.
Het wordt een compleet ander spel.
Kennis is overal. Google staat vol. Er zijn duizenden gratis weggevers, cursussen en trainingen. Dus waarom zouden mensen bij jou kopen, als ze dezelfde kennis ook ergens anders kunnen halen?
Daarom voelt ondernemen als kennisondernemer vaak ingewikkelder. Je verkoopt niet iets tastbaars of schaars, je verkoopt iets wat er in overvloed is.
De paradox van de kennisondernemer
Ik merk dit zelf ook. Boekhouding verkopen? Redelijk makkelijk.
Iedereen heeft een boekhouder nodig. Het is een oud beroep, heel concreet, mensen snappen direct de waarde.
Maar advies, coaching of kennis?
Dat is een ander verhaal.
Iedereen roept tegenwoordig: “Meer winst!”
Overal zie je businesscoaches, groeistrategen en winstadviseurs. Waarom zou iemand dan bij míj kopen? En niet bij één van die twintig anderen?
Maken we het niet zelf te moeilijk?
Soms denk ik: we maken het onszelf ook veel te ingewikkeld.
Met websites, funnels, businesscoaches, advertenties, contentstrategieën en noem maar op.
Vroeger was ondernemen simpeler. Je had iets wat mensen nodig hadden en ze kwamen naar je toe. Punt. Geen Instagram-reels, geen e-mailfunnels, geen brandingtrajecten van duizenden euro’s.
En nu? Nu voelt kennis verkopen soms als roeien tegen de stroom in.
Mijn zoektocht
Misschien komt het gewoon doordat er te veel kennis beschikbaar is.
Misschien moet je vandaag de dag wél heel hard roepen om op te vallen.
Of misschien kan het gewoon simpeler.
Misschien is er een manier om kennis te verkopen zonder jezelf te verliezen in alle ruis, trucjes en online hypes.
Ik weet het nog niet. Maar dit is wél mijn zoektocht.
En nu ben ik benieuwd naar jou
Wat voor ondernemer ben jij?
Verkoop je kennis, producten of vaardigheden? En waar loop jij het meest tegenaan?
Laat het me weten, want ik vind dit onderwerp zó interessant. Misschien ontdekken we samen hoe we het weer simpeler kunnen maken.