Wat een avontuur is dat podcasten toch eigenlijk. Zo’n leuke opname gemaakt, barst ik van de energie en inspiratie, en dan, boem, gestopt. Geen geluid meer. Ja, ook dat is ondernemen. Ook dat is het leven. Lekker blond, lekker dom. Maar hé, we gaan gewoon door. Bij deze dus een nieuwe poging, en deze keer zonder vooropgezet plan. Gewoon spontaan, kijken wat eruit komt.
Al een tijdje ben ik bezig met het vinden van mijn rode draad als ondernemer. Op zoek naar dat ene unieke aspect dat mij onderscheidt en waar ik echt gelukkig van word. Het is een avontuur op zich, dat kan ik je wel vertellen. Soms lijkt het alsof ik die rode draad bijna te pakken heb, maar dan glipt hij weer door mijn vingers. Het is alsof ik op zoek ben naar die ene schat waarvan ik weet dat hij bestaat, maar ik kan hem maar niet vinden.
Ik ben nu bezig met de Trailblazers Quest van Anne Quaars, waarbij ik leer om mijn rode draad te vinden. Het is zo belangrijk om te ontdekken waar ik écht gelukkig van word en waar ik mijn tijd aan wil besteden. Maar het is een lastige zoektocht, want soms is datgene wat je uniek maakt zo vanzelfsprekend voor jezelf, dat je het zelf niet eens meer ziet.
Een beetje frustrerend is het wel, kan ik je vertellen. Ik ben al ruim een half jaar bezig met dit proces en ik had verwacht dat als ik eenmaal mijn rode draad had gevonden, alles op zijn plek zou vallen. Dan zou het allemaal vanzelf gaan: gemakkelijk verkopen, financieel succes, vrije tijd in overvloed. Maar tot nu toe blijkt dat nog niet helemaal het geval te zijn.
Het besef begint langzaam tot me door te dringen dat ik niet kan blijven wachten tot die rode draad zich vanzelf aandient. Het leven gaat nu door, er moeten nu beslissingen worden genomen en er moet nu geld verdiend worden. Het wordt tijd om uit die zoekmodus te stappen en in actie te komen. Dat brengt me bij een belangrijke realisatie: ik moet mijzelf een schop onder mijn kont geven en gewoon de acties gaan zetten die nodig zijn om mijn onderneming te laten groeien.
In mijn zoektocht naar mijn rode draad heb ik ontdekt dat ik om de paar jaar een nieuwe onderneming begin. Dit heeft me doen realiseren dat er een rode draad zit in mijn ondernemerschap: het loslaten van dingen die geen energie meer geven en doorgaan met wat wél energie oplevert. Ik ben begonnen met huifkartochten en vliegende tapijt met Trekpaard Jos, daarna een Shetlanderij van Liemeer (een manege met Shetlanders), en met Paard en Winst richt ik mij op de boekhouding voor hippische ondernemers, het organiseren van een live event en het herschrijven van mijn boek.
Wat ik heb geleerd is dat het belangrijk is om naar mijn intuïtie te luisteren. Waar krijg ik energie van? Waar word ik gelukkig van? Dat zijn de dingen die ertoe doen. En die rode draad, die vind ik gaandeweg wel, zonder er obsessief naar op zoek te zijn.
Een ander inzicht dat ik heb opgedaan, is dat ik niet te veel vast moet houden aan dingen die mij niet meer dienen. Ik ben begonnen met de boekhouding voor hippische ondernemers, iets waar ik destijds goed in was en nog steeds goed in ben. Maar na verloop van tijd merkte ik dat het mij niet meer dezelfde energie gaf als in het begin. Dus heb ik besloten om te stoppen met wat niet meer werkt in de onderneming Paard en Winst en mijn focus te leggen op wat wel werkt: de live dag, de boekhouding en mijn boek.
Daarnaast is het belangrijk om eerlijk te zijn over wat ik wil bereiken met mijn bedrijf. Ik wil vrouwelijke ZZP'ers helpen om gelukkiger te ondernemen, meer geld te verdienen en meer tijd voor zichzelf te hebben. Het voelt goed om te weten dat ik anderen op die manier kan helpen, en ik wil daar ook geld mee verdienen. Dat vind ik niet egoïstisch, integendeel, ik geloof dat dit een gezonde manier van ondernemen is.
Het vinden van mijn rode draad is dus eigenlijk een doorlopend proces. Het is niet iets wat je eenmalig ontdekt en waar je dan voor altijd op kunt vertrouwen. Het is dynamisch, net als het leven zelf. En ik merk dat zodra ik mijn focus verleg naar wat op dit moment bij me past en wat ik leuk vind, de rode draad zich vanzelf ontvouwt.
Zichtbaarheid is ook een belangrijk aspect van dit hele proces. Ik kan niet verwachten dat mensen mij vinden als ik mezelf niet laat zien. Dus nu is het tijd om naar buiten te treden, mijn gezicht, mijn visie, en mijn aanbod te laten zien. Ik moet potentiele klanten laten weten dat ik besta en hen overtuigen dat ik de juiste persoon ben om hen te helpen.
En dat brengt me terug naar het begin van mijn betoog. Dit is wat ik wil delen met de wereld, zonder te veel vooropgezette plannen of script. Gewoon spontaan en met het vertrouwen dat mijn verhaal anderen kan inspireren en impact kan maken.