Onlangs deelde ik mijn beslommeringen in de podcast 'Ondernemerswelzijn'. Ik sprak over een aspect van het ondernemerschap dat niet vaak in de schijnwerpers staat, namelijk de investering in tijd en energie die het kost om zichtbaar te zijn zonder direct resultaat te zien.
Het bezig zijn met online marketing lijkt soms een eenzame klus. Je plant, produceert en promoot, en al die moeite voor... geen reacties. Ja, het volgersaantal op Instagram kan stijgen, wat enigszins een opsteker is. Maar waar het echt om gaat, zijn de reacties, de interacties en dat gevoel dat het werk dat je doet ertoe doet.
Toch is het niet een kwestie van enkel klagen, maar eerder van delen. Ik ben ervan overtuigd dat veel ondernemers dit herkennen. We streven allemaal naar betrokkenheid en herkenning voor ons harde werk. Maar wanneer dat uitblijft, kan de frustratie hoog oplopen.
Dat ene hartje op een post is fijn, maar een reactie is goud waard. Het zorgt voor verbinding en bevestiging, en laat zien dat jouw boodschap impact heeft. Ondanks dat, heb ik nog altijd momenten waarop ik me afvraag wat ik fout doe. Ik worstel met gratis adviesgesprekken die ik aanbied, die wonderbaarlijk zonder enige aanmelding blijven. Dit zet me aan het denken. Ligt het aan mijn bekendheid, of is het simpelweg de ongeschreven wet dat gratis vaak wordt geassocieerd met een verborgen verkooppraatje?
De waarheid is dat ik niets liever doe dan andere ondernemers helpen. Het gaat mij om het creëren van meer vrijheid, meer inkomsten en meer plezier in je onderneming. Maar daarvoor is in eerste instantie interactie nodig.
Momenteel ben ik erg druk met alle belastingaangiften, dus zit mijn agenda de hele maand ook al vol. Maar vanaf mei heb ik weer bakken met tijd over.
Het schrijven van mijn boek is een van de projecten waar ik enorm naar uitkijk. Het 'Paard & Winst - Ondernemershandboek' wordt een soort handleiding voor ondernemers binnen de paardensector.
In juni staat er trouwens 'Paard en Winst 2024' op de agenda, een evenement waar ik enorm naar uitkijk. Het belooft een bijzondere dag te worden, anders dan andere events. En nee, dat is geen standaard uitdrukking. Ik geloof echt dat we iets speciaals gaan neerzetten.
Als je tot slot iemand kent die een inspirerend verhaal heeft en perfect zou zijn om te interviewen voor een toekomstige podcastaflevering, laat het dan zeker weten. Uiteindelijk draaien de podcasts niet om mij, maar om ons allemaal.
Bedankt alvast voor je reactie. Die is voor mij goud waard.