Hoe kom je eigenlijk aan klanten?
Laten we eerlijk zijn: Dit is misschien wel de lastigste vraag van allemaal.
- Hoe kom je aan klanten?
- Hoe zorg je voor omzet?
- Hoe houd je je onderneming draaiend?
In de ideale wereld heb je een wachtlijst en staan er 100 klanten voor de deur te popelen om met je te werken. Helaas is het in werkelijkheid een stuk lastiger.
Laten we bij het begin beginnen
Toen ik ooit begon met ondernemen, gaf ik ponylesjes. En weet je? Als ik dat vandaag opnieuw zou doen, weet ik precies hoe ik aan klanten kom.
Ik maak een flyer, zorg dat deze bij wordt verspreid in mijn dorp en ik heb klanten. Dit omdat er simpelweg veel vraag naar is én ik weet hoe ik die klanten kan bereiken.
Boekhouding? Dat is andere koek
Klanten krijgen voor de boekhouding, dat is weer een ander verhaal. Want klanten zoeken slecht op drie momenten een boekhouder:
- Als ze net starten.
- Als hun oude boekhouder ermee stopt.
- Als ze niet tevreden zijn.
En meestal blijven ze daarna jarenlang hangen bij dezelfde.
Dus dat betekent: zichtbaar zijn, vertrouwen opbouwen en veel geduld hebben. En nu ben ik op het punt dat mensen mij via via weten te vinden.
Naam opbouwen kost tijd
Pas werd ik door meerdere mensen getipt dat mijn Shetlanders op televisie waren bij 'Meer dan verwacht'. Hoe gaaf is dat! Dat mensen je pony's gewoon herkennen. Dan heb je in mijn ogen echt een naam opgebouwd.
Momenteel lijkt het alsof klanten voor Shetlanderij van Liemeer of de boekhouding vanzelf komen aanwaaien. Maar dit heeft wel jaren geduurd...
Online verkopen: katsjing of eng stil?
Online wordt vaak gesuggereerd dat het allemaal vanzelf gaat. Je maakt een waardevolle online training en de Mollie betalingen vliegen je om de oren.
Maar eerlijk? Voor de meeste ondernemers werkt het helaas zo niet. Ik zeg daarom ook: online ondernemen is een vak apart!
Bouwen aan de Winstplanner Methode
Ik zou het heerlijk vinden als er duizenden mensen op de Winstplanner Methode zitten te wachten. Dat ik alleen maar hoef te zeggen: de deuren zijn geopend én vervolgens klikt iedereen op de koop knop.
En wie weet? Is dat straks ook het geval. Maar vooralsnog ben ik vooral nog heel erg lerende in hoe ik dit nu precies aanpak.
Want mijn ervaring heeft mij geleerd dat iets 'nieuws' verkopen tijd nodig heeft. Maar als je maar lang genoeg blijft doorzetten, dat het dan uiteindelijk voor je gevoel vanzelf lijkt te gaan.
Ondernemen is niet hopen, maar actie
Ik ken de twijfel die hoort bij het ontbreken van klanten. Het is dan ook super verleidelijk om excuses te zoeken, maar dat helpt je echt niet verder.
Je kunt beter op zoek gaan naar manieren waarop het wel lukt. Gewoon blijven proberen, actiestappen zetten totdat het je wel lukt.
Waarom ik dit deel
Ik vind dat er te vaak alleen over de mooie kant van het ondernemen wordt gepraat. En echt waar ik vind het ondernemerschap het mooiste wat er is!
Maar het gaat niet vanzelf. Het is gewoon blijven doorgaan waar andere opgeven.
En dit hoeft niet moeilijk te zijn. Je mag het gewoon doen op jouw manier! En heb je hulp nodig? Weet dan dat ik je heel graag help!