Hoe krijg jij grip op cijfers?
Allereerst moet ik je dan kort wat vertellen over waar jij je gegevens kunt vinden. Als je een boekhouder hebt, dan ontvang je jaarlijks een jaarrekening. Hierop vind je de volgende dingen:
- Balans
- Winst- en verliesrekening (ook wel resultatenrekening genoemd)
Waarschijnlijk bedank je je boekhouder hiervoor, geef je akkoord, betaal je de rekening en kijk je hier verder nooit meer naar. Wat ook logisch is! Je weet immers niet wat je met deze cijfers kan en wat dit betekent. Laat ik het simpel zeggen: De balans is de waarde van jouw onderneming. Een winst- en verliesrekening vertelt jou hoeveel jij als ondernemer verdient. Om het nog simpeler te maken geef ik je 3 cijfers die interessant zijn, de rest mag je wat mij betreft vergeten of uitleg aan je boekhouder vragen.
Welke 3 cijfers moet je kennen?
- Kapitaal
- Omzet
- Winst
Als je deze drie cijfers kent, dan ben je al een heel eind. Ik zal ze allemaal even toelichten.
- Kapitaal (ook wel eigen vermogen genoemd)
Dit bedrag vertelt jou hoeveel je onderneming waard is! Je vindt dit bedrag rechtsboven op de balans (aan de creditkant). Hopelijk is dit bedrag positief. Negatief betekent namelijk dat je meer schulden dan bezittingen hebt. Simpel gezegd is dit het verschil tussen je bezittingen (o.a. paard, trailer, laptop, banksaldo) minus je schulden (o.a. leningen, leveranciers die je nog moet betalen). Dit vertelt jou hoeveel je onderneming waard is!
- Omzet
Dit is waarschijnlijk de meest simpele. Je vindt dit bedrag bovenaan je winst- en verliesrekening. Let op: dit bedrag is altijd zonder btw! Het is superleuk om een omzetbedrag na te streven! Daarnaast is het ook leuk om een vergelijking te doen met vorig jaar en de vorige maand. Zie je een verschil? Vraag jezelf af hoe dit komt. Als je weet hoe iets komt, dan kan je dit namelijk ook makkelijk oplossen.
- Winst (ook wel resultaat genoemd)
Hopelijk maak jij winst! Maar het kan natuurlijk ook verlies zijn. Je vindt dit bedrag onderaan je winst- en verliesrekening. Dit cijfer vertelt jou wat er overblijft nadat je al je kosten hebt betaald. Dit is het allerbelangrijkste cijfer. Je hebt immers een onderneming om winst te maken, anders stak je er niet zoveel tijd en energie in. Een onderneming die geen winst maakt is in mijn optiek gewoon een dure hobby. Prima als je er blij van wordt, maar onmogelijk om van te kunnen leven.
Winst is jouw salaris
Stel je hebt een zakelijke rekening (wat ik je echt aanraad!) dan is het saldo wat erop staat je winst. Het bestaat namelijk uit alles wat je ontvangen hebt en wat je betaald hebt. Dit bedrag mag je dus naar jezelf overmaken als salaris. Andersom, als er minder geld op staat dan kan je gerust wat van je privérekening overmaken. Dit maakt niets uit voor je belastingaangifte. De belastingaangifte gaat namelijk over omzet minus kosten en hier staan privé-overboekingen los van. Omzet minus kosten is winst! Je kan het dus ook anders zeggen: winst is jouw bruto salaris. Daarom hoop ik ook echt dat jij winst maakt, want dat betekent dat je salaris uit je onderneming kan halen. Je onderneming zorgt voor jou en levert je geld op.
Wil jij meer salaris?
Dan zijn er twee opties:
- Je omzet moet omhoog
- Je kosten moeten naar beneden
Op die manier maak je meer winst en heb je dus een hoger salaris. Om dit mogelijk te maken moet je natuurlijk wel weten hoeveel kosten je hebt en hoeveel omzet je maakt. Een voorwaarde hiervoor is wel dat je cijfers up-to-date zijn! Je hebt er immers weinig aan om te kijken naar de cijfers van ruim een jaar geleden, wellicht is het nu allang anders. Als jij maandelijks weet wat je omzet en wat je winst is en dit vergelijkt met andere periodes, dan weet je wat er goed is gegaan en wat niet. Ook kan je dan (eventueel met je boekhouder) uitzoeken waar het aan ligt en hoe je dit volgende maand beter kan doen.
Is jouw administratie op orde?
Hopelijk is dit het geval! Je hebt dan namelijk de volgende voordelen:
- Je kunt daadwerkelijk sturen op cijfers.
- Je kunt ervoor zorgen dat iedereen op tijd betaalt en je wanbetalers herinneringen kunt sturen.
- Je weet hoeveel geld je moet reserveren voor de belastingdienst.
- Je bent minder tijd kwijt aan je administratie.
Stel, je werkt je administratie maar af en toe bij, dan kost dit heel veel tijd! Je moet immers gaan graven hoe iets gegaan is en je moet bonnetjes gaan zoeken. Het is een hele klus die je absoluut niet leuk vindt en daarom steeds voor je uit blijft schuiven. Hierdoor wordt het probleem alleen maar groter. Wil jij je administratie op orde hebben?
Download dan mijn e-book of neem contact met mij op.
Hoe kan ik jou helpen?
Hopelijk heb je na het lezen van deze blog al veer meer kennis en informatie en kan je hier mee verder. Het is echter niet gek als het nog steeds abracadabra voor je is! En laat dat nu precies zijn waarmee ik jou kan helpen! Wil je meer grip op cijfers, maar lukt het niet zelf? Neem dan zo snel mogelijk contact met mij op en ik help je hiermee.