7 tips voor de aangifte inkomstenbelasting
Het is weer zover! Tijd om de aangifte inkomstenbelasting over 2019 te doen. Tenzij je uitstel hebt aangevraagd, moet deze aangifte vóór 1 mei 2020 ingediend zijn. Zie jij hier tegenop? Weet je niet weet waar je moet beginnen? Weet je niet wat je precies kan verwachten qua kosten? Of kijk je op tegen de berg administratie die je moet gaan uitpluizen? Dan is deze blog een uitkomst voor jou. Een leuk klusje zal het waarschijnlijk niet worden, maar met de volgende 7 tips bied ik handvaten om de aangifte inkomstenbelasting wel wat makkelijker te maken.
- Voorbereiding is het halve werk
- Privékosten die zakelijke kosten zijn
- Houd rekening met de ZVW
- Check de aangifte
- Controleer mogelijke toeslagen
- Vraag eventueel uitstel aan
- Zet geld apart
-
Voorbereiding is het halve werk
Als je in loondienst bent dan heb je eigenlijk geen kind aan de aangifte inkomstenbelasting. Je hoeft vaak enkel de kosten te controleren. Geldt dit voor jou? Zorg hiervoor dat je de volgende stukken bij de hand hebt: - Jaaropgaven over de inkomsten uit loondienst
- Jaaroverzichten van bankrekeningen (zakelijk en privé) en eventuele beleggingen
- Bij een koopwoning:
- WOZ-waarden van je huis met peildatum 1 januari 2018
- Jaaropgaaf van de hypotheek
- Eventueel de notarisafrekening bij koop of verkoop van de woning
- Indien van toepassing:
- Giften
- Zorgkosten bij hoge ziektekosten
- Partneralimentatie
- Studiekosten (als je geen recht hebt op studiefinanciering)
- Gegevens van leningen en schulden
- Gegevens van betaalde lijfrentepremies
- Gegevens van betaalde arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV)
- Gegevens van dividenden
- Voor ondernemers: balans en winst- en verliesrekening
- Stukken i.v.m. andere inkomsten dan in loondienst
- Stukken i.v.m. bezittingen in box 3 (bijvoorbeeld een tweede woning)
- Voorlopige aanslagen 2019
Over het algemeen zijn de bovenste drie de belangrijkste punten en is dit ook al ingevuld in je aangifte inkomstenbelasting. Daarnaast moet je de gegevens van je onderneming nog meenemen. Hierbij heb je twee keuzes: - Resultaat uit overige werkzaamheden
- Winst uit onderneming
Welke op jou van toepassing zijn, is afhankelijk van meerdere factoren. Op de site van de Belastingdienst kan je hiervoor een checklist vinden, maar je boekhouder kan hier ook bij helpen. Als je winst uit onderneming hebt, houd dan rekening met het volgende: - Zakelijke kosten
- Zelfstandigenaftrek
- Eventuele startersaftrek
- MKB-winstvrijstelling
- Kleinschaligheidsinvesteringaftrek (KIA)
- Oudedagsreserve
- Bijtelling gebruik privéauto
- Afschrijvingen
- Representatiekosten
- Boetes
Hier ga ik in deze blog niet verder op in, maar je kunt meer informatie vinden op de site van de Belastingdienst, via je boekhouder of door mij gewoon een appje/berichtje te sturen. -
Privékosten die zakelijke kosten zijn
Ben je een ondernemer? Dan is het verstandig om na te gaan of er zakelijke kosten zijn die je privé hebt betaald. Denk bijvoorbeeld aan papier, inkt, telefoonkosten enzovoort. Het zou zonde zijn als je deze kosten niet aftrekt, want hierdoor betaal je minder belasting. Gebruik je je privéauto ook zakelijk? Voor alle zakelijke kilometers mag je €0,19 aan kosten meenemen. Dit mag ook als je bijvoorbeeld op de fiets gaat naar een klant. -
Houd rekening met de ZVW
ZVW staat voor inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Als je in loondienst bent is dit al verrekend met je loon, maar als ondernemer moet je dit nog betalen. De Zorgverzekeringswet is een inkomensafhankelijke bijdrage die je naast de premie voor de zorgverzekering betaalt voor zorg. Het is dus iets anders dan je zorgverzekering. Je betaalt 5,70% (2019) voor de eigen bijdrage Zorgverzekeringswet over een maximum-inkomen van €55.214,- -
Check de aangifte
Het komt vaak voor dat de vooraf ingevulde aangifte niet compleet is. Zo ontbreken standaard de aftrekposten studie-, ziektekosten en giften. Dit dien je dus altijd nog zelf in te vullen. Ben je ondernemer en doet je boekhouder je aangifte? Check daarna nog even op of deze kosten zijn afgetrokken. Boekhouders zijn immers ook gewoon mensen en kunnen fouten maken. Vind je het ingewikkeld om alles zelf te doen? Neem het dan samen door met je boekhouder, dit is ook nog eens heel leerzaam. -
Controleer mogelijke toeslagen
Nu de jaarcijfers over 2019 klaar zijn is het ook een mooi moment om je toeslagen te controleren. Heb je recht op zorg-, huur-, kinderopvangtoeslag of kindgebonden budget? Dan is het aan te raden om dit aan te vragen, dit kan ook nog achteraf. Geef daarnaast ook je verwachte inkomen over komend jaar op, zo voorkom je dat je ten onrechte ontvangen zorgtoeslag terug moet betalen. Houd er ook rekening mee dat als je je aangifte inkomstenbelasting uitbesteedt, niet alle boekhouders dit standaard meenemen. Check het daarom altijd zelf na. -
Vraag eventueel uitstel aan
Weet je niet zeker of het gaat lukken om de aangifte op tijd in te dienen? Vraag dan vóór 1 mei uitstel aan. Dat doe je middels het formulier ‘Aanvraag uitstel aangifte inkomenstenbelasting’. Deze vind je op de site van de Belastingdienst. Veel boekhouders vragen dit standaard voor hun klanten aan. -
Zet geld apart
Zet maandelijks geld apart zodat je niet wakker hoeft te liggen voor de blauwe envelop! Zeker als je ondernemer bent raad ik je aan nu al geld te reserveren voor de aanslag inkomstenbelasting 2020, zodat je deze volgend jaar zonder zorgen kan betalen. Als je onder resultaat uit overige werkzaamheden valt raad ik aan om 50% van je inkomen (zonder btw) standaard apart te zetten. Hierdoor weet je zeker dat je niet voor verrassingen komt te staan. Houd je uiteindelijk geld over? Dan heb je alvast een leuke buffer en/of ruimte om investeringen te doen. Val je onder winst uit onderneming (werk je meer dan 1.225 uur in je onderneming en heb je geen baan ernaast) dan kan je onderstaande tabel hanteren: Winst (omzet minus kosten) lager dan | Te reserveren belastinggeld |
€ 20.000,- | € 1.000,- |
€ 30.000,- | € 3.000,- |
€ 40.000,- | € 7.500,- |
€ 50.000,- | € 12.500,- |
€ 60.000,- | € 17.000,- |
Samenvatting
Om de aangifte inkomstenbelasting te doen is het belangrijk dat je alle stukken bij elkaar hebt. Dit geldt voor wanneer je het uitbesteedt, als wanneer je het zelf doet. In het verzamelen van de documenten gaat meestal de meeste tijd zitten, dus plan dit in je agenda. Daarna kan je alle stukken tegelijk opsturen naar je boekhouder of dit zelf doen. Het is heel belangrijk dat je de aangifte inkomstenbelasting te allen tijden controleert. Daarnaast is het een mooi moment om te kijken op welke toeslagen je aanspraak maakt. Voor de ondernemers: zorg ervoor dat je voldoende geld opzij zet. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Ook ik kan het niet leuker maken, maar wel makkelijker. Dus heb je vragen, stel ze gerust en ik help je graag! Heel veel succes met het doen van je aangifte inkomstenbelasting.