Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik over veel dingen anders denk dan de meeste mensen, en mijn mening over businesscoaches is daar geen uitzondering op. In onze huidige samenleving lijken we doordrenkt te zijn met het idee dat succes een complex proces is dat continu aandacht en verbetering vereist. Werk aan je moneymindset, volg de laatste strategieën—de lijst gaat maar door. Maar ik geloof dat ondernemerschap eigenlijk heel simpel is. Het draait om twee basisprincipes: toegevoegde waarde en zichtbaarheid.
Voeg waarde toe aan de markt en zorg dat je zichtbaar bent voor potentiële klanten. Het klinkt misschien eenvoudig, maar dit is de kern van elke succesvolle onderneming. Wanneer je het zo bekijkt, besef je dat een businesscoach eigenlijk niet noodzakelijk is. Ondernemen is iets dat je zelf kunt doen met de juiste instelling en motivatie.
Ik herinner me een tijd, misschien zo'n twintig jaar geleden, toen bijna niemand een businesscoach had en toch waren er tal van succesvolle ondernemers. Denk aan onze ouders; mijn vader bijvoorbeeld, die een bloeiende onderneming opbouwde zonder ooit de hulp van een businesscoach in te schakelen. Dit deed hij simpelweg door te ondernemen, risico's te nemen en hard te werken. Waarom zouden wij dat niet kunnen?
Natuurlijk kan ik niet ontkennen dat de tijden zijn veranderd. Tegenwoordig moeten we zichtbaar zijn op social media, netwerken en nog veel meer. Het lijkt soms wel een baan op zich. Terwijl ik social media echt oprecht leuk vind, ben ik ook van mening dat het ondernemerschap simpeler mag zijn.
Ik wil je met deze tekst dan ook uitnodigen om kritisch na te denken over je huidige benadering. Volg jij wat andere ondernemers doen omdat het echt bij je past, of omdat iedereen het doet en je denkt dat het de enige manier naar succes is? Er is niets mis met hulp zoeken, maar zorg ervoor dat het echt bij jou past. Succes is geen one-size-fits-all formule. Uiteindelijk moet je het zelf doen, en alleen jij weet wat het beste bij jou past.
Het enige aspect van ondernemerschap waar je echt niet aan ontkomt, is de boekhouding. Daar moeten we allemaal aan geloven vanwege de belastingaangifte. Maar voor de rest kun je het zo moeilijk of zo simpel maken als je zelf wilt. Het is belangrijk om te doen wat goed voelt voor jou, in plaats van klakkeloos de trends te volgen.
Denk dus kritisch na voordat je de volgende keer weer in jezelf investeert. Doe je het omdat het zo hoort, of omdat het echt bij je past? Niet iedereen heeft een businesscoach nodig en niet iedereen hoeft constant aan zichzelf te werken. Soms ben je gewoon goed zoals je bent en kun je op eigen kracht succesvol zijn.