In de basis is meer geld verdienen als ondernemer heel simpel: je moet meer omzet genereren of minder kosten maken. Dit klinkt eenvoudig, maar in de praktijk blijkt het vaak behoorlijk lastig te zijn. Vergelijk het met afvallen: ook dat lijkt simpel - minder eten en/of meer bewegen - maar we weten allemaal dat het in de praktijk veel ingewikkelder is. Dus laten we eens dieper ingaan op hoe je als ondernemer daadwerkelijk meer geld kunt verdienen.
De basisprincipes: Meer omzet en minder kosten
Laten we beginnen bij het begin. Meer geld verdienen komt neer op twee dingen: meer omzet genereren en/of minder kosten maken. Vaak is een combinatie van beide het meest effectief. Maar wat betekent dat concreet? Om meer omzet te genereren, moet je kijken naar manieren om meer klanten aan te trekken of je bestaande klanten meer te laten besteden. Dit kan door marketing, productontwikkeling of uitbreiding van je diensten. Aan de andere kant kan het verminderen van kosten betekenen dat je kritisch kijkt naar je uitgaven en onnodige kostenposten elimineert.
Investeringen: Slim of zonde van het geld?
Een belangrijk aspect van kostenmanagement is het beoordelen van investeringen. Welke investeringen zijn echt slim om te doen omdat ze uiteindelijk meer geld opleveren? En welke zijn vooral leuk, maar leveren weinig tot niets op? Neem bijvoorbeeld een fotoshoot. Als je heel kritisch kijkt, vraag jezelf dan af: gaat deze fotoshoot mij daadwerkelijk helpen om meer klanten aan te trekken? Als het antwoord ja is, dan is het een goede investering. Maar als het antwoord nee is, dan is het feitelijk weggegooid geld.
Ik weet uit ervaring dat het lastig kan zijn om dit te meten. Heb je wel eens aan je klanten gevraagd hoe ze bij je terecht zijn gekomen? Was het via je mooie Instagram-feed, je website, of misschien door de tekst op je site? Hetzelfde geldt voor een fotoshoot die je gedaan hebt maar waarvan je de foto's nooit hebt gebruikt. Dan kun je niet zeggen dat de fotoshoot geen geld heeft opgeleverd, want niemand heeft die foto's gezien. Kortom, het lijkt simpel, maar in de praktijk is het vaak complex.
Inzicht in omzet en kosten
Wat wel helpt, en iets wat ik zelf ook doe, is inzicht krijgen in je verwachte omzet en kosten. Verkoop je bijvoorbeeld abonnementen of heb je andere vaste inkomstenstromen? Dan weet je wat je min of meer kunt verwachten aan omzet. Tegelijkertijd kun je ook vrij nauwkeurig je vaste kosten inschatten. Dit inzicht kan al veel rust en duidelijkheid geven.
Een voorbeeld uit mijn eigen ervaring: ik heb een abonnement bij Webinargeek voor het geven van webinars. Hoewel het een keurige prijs is, heb ik afgelopen jaar veel te weinig webinars gegeven. Dus heb ik die kosten er niet uitgehaald. In zo'n geval moet je jezelf afvragen: ga ik er volgend jaar wel meer webinars geven, zodat het abonnement de kosten waard is? Of kan ik beter het abonnement stopzetten?
Iedere kostenpost kritisch bekijken
Het is belangrijk om bij elke kostenpost kritisch te kijken of deze noodzakelijk is. Zijn er misschien goedkopere alternatieven die nog beter werken? December, of het najaar in het algemeen, is voor mij meestal een periode om weer even kritisch door alle kosten te gaan. Wat loopt er nu eigenlijk? Wat komt er binnen en wat gaat er uit? En, heel belangrijk, waar wil ik nog in investeren?
Ik wil bijvoorbeeld graag een super luxe fotoshoot doen en een dag reels laten maken. Dit zijn investeringen die ik graag zou willen doen, maar ik moet er zeker van zijn dat ik de kosten terug kan verdienen door een toename in omzet.
Boekhouding: zelf doen of uitbesteden?
Een andere kostenpost die elke ondernemer kent, is de boekhouding. Je hebt de keuze om dit zelf te doen of uit te besteden. Nu zie ik dit als een investering die niet direct geld oplevert, tenzij je in de uren dat je iemand anders je boekhouding laat doen, zelf geld kunt verdienen. Toch kan een boekhouding wel geld opleveren. Als je boekhouding altijd up-to-date is, heb je namelijk veel meer inzicht in je cijfers, wat je helpt betere financiële keuzes te maken.
Winstplan maken voor het komende jaar
Het maken van een winstplan voor het komende jaar kan ook veel inzicht geven. Wat gaat er binnenkomen aan abonnementen? Wat voor producten of diensten wil je verkopen en hoe ga je dat promoten? Ik maak altijd doelen voor mezelf: wat wil ik volgend jaar doen? Waar krijg ik energie van? En hoe kan ik daar geld mee verdienen?
Soms is het ook een kwestie van een lange adem hebben. Soms moet je eerst ervaring opbouwen en een portfolio creëren voordat je er geld mee kunt verdienen. En dat kan betekenen dat je in eerste instantie iets gratis doet om later betaald werk te krijgen.
Leer van je fouten en blijf verantwoordelijk
Tot slot wil ik nog iets belangrijks delen: als ondernemer is het cruciaal dat je de leiding blijft houden over je onderneming en niet dat iemand anders dat van jou overneemt. Het is jouw onderneming en jouw verantwoordelijkheid. Lessen die je leert van je fouten zijn enorm waardevol en kunnen je helpen om in de toekomst betere keuzes te maken.
Conclusie
Samengevat, meer geld verdienen als ondernemer draait om meer omzet genereren en/of minder kosten maken. Dit kan simpel lijken, maar de praktijk is vaak anders. Door kritische keuzes te maken, investeren in de juiste dingen en voortdurend inzicht te hebben in je financiën, kun je je onderneming laten groeien en uiteindelijk meer winst maken.
Hulp nodig?
Ik heb drie opties hoe ik jou hierbij kan helpen:
1. Livedag 9-1 + persoonlijk adviesgesprek + online training Winstplan maken + Winstplanner voor € 333,-
2. Online training Winstplan maken + Wnstplanner € 222,-
3. Alleen de Winstplanner € 33,-
Oftewel voor elk budget iets passends 🤩