Minder administratie dankzij de KOR?
19 oktober 2020 

Minder administratie dankzij de KOR?

“Deelname aan de KOR vermindert uw administratieve verplichtingen voor de btw. U hoeft geen facturen meer te sturen aan uw klanten. U doet ook geen btw-aangifte meer.”  Dit staat letterlijk op de site van de Belastingdienst. Klinkt goed, toch? Volgens mij wilt bijna iedere ondernemer méér ondernemen en minder administratie.

Wat is de KOR?

De KOR staat voor kleineondernemersregeling en is een btw-vrijstelling. Als je voldoet aan de voorwaarden en kiest voor de KOR, dan hoef je geen btw meer te berekenen en dus ook geen btw-aangifte te doen.

Voorwaarden

Om in aanmerking te komen voor de KOR moet je niet meer dan €20.000,- omzet per kalenderjaar hebben. Zit je hier boven? Goed bezig! Je hoeft deze blog dan ook niet verder te lezen, want jij komt sowieso niet in aanmerking voor de KOR.

Voordelen KOR

  • Je hoeft geen btw af te dragen
  • Je hoeft geen btw-aangifte te doen
  • Je hoeft geen facturen te sturen

Nadelen KOR

  • Eenmaal afgesloten, zit je er 3 jaar aan vast
  • Je krijgt geen btw terug over je investeringen
  • Je moet in de gaten houden of je niet meer dan €20.000,- per jaar verdient. Dit moet je meteen doorgeven als het wel zo is. Het kan je dus ook belemmeren in je groei.
  • Als je iets koopt buiten Nederland, moet je daarover wel btw-aangifte doen

Wel of geen KOR?

Hiervoor kan je het beste onderstaand diagram volgen:

 

Het is dus nog niet zo eenvoudig of je de KOR nu wel of niet moet aanvragen. Wat ik wel kan zeggen is dat de KOR helaas niet zorgt voor minder administratie. Je moet immers toch je omzet bijhouden, bijhouden of klanten wel of niet betalen en misschien wel het belangrijkste: aan het einde van het jaar moet je de aangifte inkomstenbelasting doen! Het kost over het algemeen veel meer tijd om een achterstand bij te werken dan dit tussentijds bij te werken. Denk eens in hoeveel werk je eraan hebt als je de hele administratie van een jaar moet zoeken! Mijn advies is dan ook: wel of geen KOR, zorg dat je administratie altijd bijgewerkt is.

Welke administratie is nodig voor de aangifte inkomstenbelasting?

De Belastingdienst zegt hierover het volgende: “Administratie wil zeggen: alle gegevens over uw onderneming die u op papier (ook kladaantekeningen) of elektronisch (bijvoorbeeld met de computer) vastlegt. Een goed opgezette en overzichtelijke administratie is van groot belang: niet alleen om aan uw wettelijke verplichtingen te voldoen, maar ook voor uw bedrijfsvoering.Als ondernemer bent u wettelijk verplicht een goede administratie bij te houden en te bewaren, die is afgestemd op de aard van uw bedrijf. Begin daarom meteen met het opzetten van een administratie, zelfs als uw onderneming nog niet eens van start is gegaan.Uw administratie vormt de basis van uw aangiften. Wij moeten deze aangiften snel en goed kunnen controleren. Als uw administratie niet volledig is en niet binnen een redelijke termijn te controleren is of als u uw administratie niet lang genoeg bewaart, kan dat vervelende gevolgen hebben. Wij zullen dan zelf uw omzet en winst vaststellen en de verschuldigde belasting berekenen. Als u het niet eens bent met die berekening, dan zult u zelf moeten bewijzen dat de berekening onjuist is. Dit heet 'omkering van bewijslast'. Simpel gezegd, bewaar het volgende:

  • Alle inkoopfacturen
  • Alle verkoopfacturen
  • Bankafschriften
  • Kasadministratie
  • Urenregistratie (ter bewijs voor het urencriterium van225 uur per jaar)
  • Kilometerregistratie
  • Stukken van de Belastingdienst
  • Contracten, overeenkomsten en andere afspraken
  • Agenda’s en afspraken
  • Software en databestanden

Dit alles moet je 7 jaar bewaren en je moet het redelijk snel tevoorschijn kunnen halen. Hoe ik dit persoonlijk doe is als volgt: Ik sla alles digitaal op en via Snelstart (mijn boekhoudsoftware) kan ik bij een controle alles geheel compleet aan de Belastingdienst laten zien. Daarnaast sla ik alle facturen ook nog online op, zodat wanneer ik ooit wil overstappen naar een ander softwarepakket ik dit eenvoudig kan doen.

Conclusie

De KOR zorgt helaas niet voor minder administratie. Het kan voordelig zijn als je grotendeels particuliere klanten hebt, niet veel investeringen hebt en niet veel verwacht te verdienen. In dat geval is het een voordeel voor je portemonnee, maar helaas niet voor je tijd. Advies nodig? Ik help je uiteraard graag hiermee.    

Over de schrijver
Reactie plaatsen