Online Marketing
Annika Rettig
09 april 2021 

Online Marketing

Meer winst met online marketing

Met online marketing kan je ervoor zorgen dat je voldoende winst maakt om van jouw passie te kunnen leven. Of je zorgt voor de extra groei in inkomsten en hiermee winst door gericht doelgroepen te benaderen. Er zijn veel mogelijkheden met online marketing die veel hippische ondernemers nog niet voldoende inzetten. In deze gastblog krijg je tips en trucs van online marketing expert Annika Rettig. Natuurlijk wil je dat jouw bedrijf in de paardensector groeit en dat je van jouw passie kan leven. Susanne Bos focust als boekhouder en winstadviseur helemaal erop dat jij meer winst kan maken. Hier kan online marketing een grote rol bij spelen. Dit kan je namelijk op verschillende vlakken inzetten om zo ervoor te zorgen dat jouw bedrijf financieel gezond wordt of blijft of zelfs meer winst oplevert. In deze blog bespreek ik vier manieren hoe je met online marketing ervoor kan zorgen dat jouw bedrijf meer winst maakt. Het eerste is om met online marketing te zorgen dat de naamsbekendheid van het bedrijf omhoog gaat. Hier geef ik je een paar tips hoe je dit voor elkaar krijgt. Het tweede is met de tools die je gebruikt ervoor te zorgen dat je herkenbaar bent. Het derde is dat je klanten gericht gaat opvolgen door een funnel in te zetten en op de klantreis in te spelen en het laatste is dat je ervoor zorgt dat je paraat blijft bij huidige of voormalige klanten en zo dus kan beïnvloeden dat deze groep nog een keer iets van je afneemt.

Online marketing gebied nummer 1: Naamsbekendheid verhogen

Naamsbekendheid is iets wat ervoor zorgt dat je bij een grote groep mensen bekend bent. Dat is zowel belangrijk dat deze groep jouw gaat overwegen als ze een product of dienst die jij aanbiedt nodig hebben, als ook dat op het moment dat ze gevraagd worden door iemand voor een aanbeveling ze wel jouw naam gaan noemen. Vroeger regelde je jouw naamsbekendheid met een grote marketingcampagne of door flyers uit te delen of op een evenement te staan. Online is het eigenlijk een stuk makkelijker geworden. Je kan door advertenties ervoor zorgen dat een grote groep mensen kennis maakt met je of je kan zelfs zonder budget jouw naamsbekendheid enorm verhogen. Er zijn eigenlijk 4 manieren om je naamsbekendheid te verhogen online.

1. Gevonden worden

Het eerste is dat je ervoor zorgt dat mensen die op zoek zijn naar jouw producten en diensten jou ook kunnen vinden. Dus bijvoorbeeld als je boekhouder paardenbedrijf in google intypt dat je dan ook Susanne vindt. Dit noem je SEO dus search engine optimizing of ook zoekmachineoptimalisatie. Je richt je website dus zo in dat je op een bepaald onderwerp gevonden gaat worden. Hiervoor moet je weten wat de zoekvolume maar ook de concurrentie op een bepaald zoekwoord is. Je kan je dus voorstellen dat “boekhouder” een veel vaker gebruikt woord is en het voor Susanne veel moeilijker zou zijn om hierop gevonden te worden. Verder is het voor Susanne ook minder aantrekkelijk om voor zo een breed zoekwoord gevonden te worden, omdat veel ondernemers toch buiten haar doelgroep vallen. Dus je probeert daarom met “boekhouder paardenbedrijf” juist ervoor te zorgen dat de specifieke doelgroep dan bij Susanne uitkomt. Dat noem je ook een longtail zoekwoord. SEO gebeurd niet overnacht maar is een lange termijn strategie waarmee je langdurig ervoor kan zorgen dat er constant nieuwe mensen kennis maken met jouw bedrijf.

2. Meer mensen jouw berichten laten zien op social media

Social media is uiteraard een perfect kanaal om je naamsbekendheid te verhogen. Alleen is het organisch - dus zonder te betalen- steeds moeilijker geworden om mensen te bereiken. Dat is voor een deel omdat facebook met zijn berekeningen voorspelt voor wie welk bericht interessant is en hierdoor maar een deel laat zien. En voor een deel natuurlijk ook omdat facebook goed geld kan verdienen aan advertenties. Advertenties kunnen je daarom ook super goed helpen om je naamsbekendheid te verhogen. Voor rond 5 Euro kan je al 1000 mensen op facebook bereiken.

3. Meer mensen kennis laten maken met jouw bedrijf

Natuurlijk zijn er online ook nog genoeg andere manieren om mensen kennis te laten maken met jouw bedrijf. Denk aan het inzetten van nieuwe kanalen zoals TikTok of bijvoorbeeld het gebruiken van video’s op YouTube. Ook het samenwerken met anderen of het bedenken van bepaalde acties kan heel goed werken om je naamsbekendheid te verhogen.

4. Zorgen dat je viral gaat

Als mensen jouw posts waardevol vinden, dan is de kans groot dat ze dingen gaan delen. Op het moment dat anderen jouw posts delen wordt het bereik van zo’n post veel groter. Je kan dus gericht content maken die mensen leuk genoeg vinden om te delen. Dat kan iets zijn wat ze erg waardevol vinden, maar het kan ook iets zijn wat erg grappig is of waarmee ze kunnen laten zien waar ze voor staan. Ook dit soort dingen kunnen je erg helpen om je naamsbekendheid te vergroten.  

Online marketing gebied nummer 2: herkenbaarheid verhogen

Online marketing leeft van herhaling. We letten online namelijk net iets slechter op. Dat komt omdat er extreem veel prikkels en extreem veel informatie online staat en wij hierdoor af en toe een keuze moeten maken om bepaalde zaken of onderdelen te negeren. Zo hebben we onszelf aangeleerd om online net iets minder op te letten. Dat betekend dat mensen geholpen moeten worden om je te herkennen en om snel en makkelijk te begrijpen wat je doet en waar je voor staat. Er zijn weer een paar specifieke tips die ik je wil meegeven om online je herkenbaarheid te verhogen.

1. Zorgen voor een duidelijke website

Je website is het hartstuk van je online marketing inzet. Vaak gebruik je andere kanalen om mensen weer te verwijzen naar je website. Op je website gebeuren de daadwerkelijke conversies en gaan leads over naar klanten. Een goede website die duidelijk en makkelijk te begrijpen is, is dus echt zijn geld en ook de tijd die je hierin investeert waard. Een duidelijke en makkelijk te begrijpen website kan namelijk een groot aandeel erin hebben dat je meer winst maakt met online marketing. Door bijvoorbeeld dingen op te speuren waarvan mensen afhaken op je website kan je deze extreem verbeteren. Hiervoor is het belangrijk dat je de conversiepercentages van je website kent. Dus hoeveel mensen gaan van een bezoek over naar een bepaalde actie.

2. Zorgen voor een herkenbare huisstijl

Zoals ik zei is het belangrijk dat mensen vaker dingen van je zien en dan ook direct weten dat dit weer van jou is. Gemiddeld heeft een persoon wel zo rond de 7 contactmomenten met een bedrijf nodig voordat die persoon klaar is van dit bedrijf te gaan kopen. En bij alle contactmomenten moet de persoon ook weten dat dit onderdeel van het bedrijf is. Daarom is een herkenbare huisstijl extreem belangrijk. Zorg niet alleen ervoor dat je website er goed uitziet, maar kijk ook dat je social media posts en je mailings goed hierbij passen en herkenbaar zijn voor je bedrijf. Zo zorg je ervoor dat elke uiting de perceptie die mensen hebben van je bedrijf bevestigt en hen helpt om de volgende stap in de klantreis te nemen.

3. Zorgen dat mensen weten wie je bent en wat je doet maar ook waarom

Een ander belangrijk onderwerp om te zorgen dat je herkenbaar bent, maar ook dat mensen verbonden gaan voelen met jou en jouw bedrijf is dat je ervoor zorgt dat mensen ook weten waarom je dingen doet. We kopen namelijk het liefst van andere mensen en niet van merken of logo’s. Laat daarom ook je eigen gezicht zien, vertel waarom je bepaalde diensten of producten aanbiedt en waarom je hierachter staat. Als je het persoonlijk maakt, dan gaan klanten een sterkere band met jouw bedrijf krijgen en worden ze sneller klant of blijven ze langer klant.  

Online marketing gebied nummer 3: klantreis begeleiden

In het gebied over de herkenbaarheid vertelde ik al dat mensen meerdere contactmomenten met je nodig hebben voordat ze klaar zijn om van je te kopen. Je noemt dit ook de klantreis, dus de stappen die iemand neemt om klant te worden. Als je in kaart hebt welke stappen dit zijn, kan je hier ook gericht op sturen en de klantreis verbeteren. Ook dit kan weer helpen om meer winst te maken. Ik heb 3 concrete tips voor je samengesteld.

1. Klantreis in kaart hebben

De eerste stap is dat je de klantreis in kaart hebt. Dat je goed kijkt wat klanten doen en welke acties ze ondernemen. Probeer in een funnel te denken en de stappen naar jouw belangrijkste product of dienst op te schrijven. Probeer daarna hier ook cijfers aan te hangen, dus hoeveel mensen nemen welke stap en hoeveel mensen haken per stap af. Hierdoor kan je de zwakke plekken van je klantreis ontdekken en deze verbeteren.

2. Leadmagnet of lage waarde product inzetten

Om meer mensen naar je toe te halen en deze stap voor stap naar jouw product te leiden, kan je ook een lead magnet of lage waarde product inzetten. Hiermee bedoel ik iets wat je gratis weggeeft zoals een ebook of een checklist bijvoorbeeld. Dit kan helemaal gratis zijn of voor een kleine prijs. Mensen betalen dus of weinig of met hun contactgegevens. Die laten ze namelijk achter als ze de ebook downloaden bijvoorbeeld. En daarna kan jij ze opvolgen en ze mee nemen naar de volgende stap in de klantreis. Probeer ze niet meteen een product of dienst te verkopen, maar geef ze eerst vooral waarde. Op die manier krijg je een leuke bron van nieuwe potentiële klanten.

3. Automatisch opvolgen

Ik had het net al over het opvolgen van bijvoorbeeld een leadmagnet of het geleiden van klanten langs de klantreis. Natuurlijk hoef je dit niet voor elke klant handmatig te doen. Richt met een email programma, zoals active campaign bijvoorbeeld, de klantreis volledig automatisch in. Dus zo zorg je ervoor dat direct na de download iemand een bepaalde mail ontvangt en dan bijvoorbeeld 3 dagen later weer een mail en 6 dagen later weer een mail. Dit scheelt een hoop werk, maar is dus ook leuk voor de klanten die zo contact met je houden. Denk wel goed na wat mensen willen ontvangen en hoeveel mails je stuurt want je wil geen negatieve associaties veroorzaken.  

Online marketing gebied nummer 4: klanten benaderen

In het laatste gebied voor deze blog wil ik je nog attenderen erop dat je huidige klanten ook een bron van meer winst kunnen zijn. Je kan namelijk door slim contact te houden ervoor zorgen om bij de klanten top of mind te blijven. Dat betekend dat de volgende keer als ze iets nodig hebben ze weer aan je gaan denken omdat je nog vers in hun geheugen bent. Vaak verliezen wij als ondernemers deze groep een beetje uit het oog en zien we klanten als eenmalige transacties, maar juist langdurige relaties met klanten maken bedrijven succesvol. Als je dus een winstgevend bedrijf wil gaan bouwen of ervoor wil gaan zorgen dat je meer winst gaat maken, dan is deze groep essentieel.

1. Een relatie bouwen

Zorg ervoor dat je met klanten regelmatig contact houdt. Deel wat er gebeurd in jouw leven en jouw bedrijf en laat persoonlijke dingen zien. Op die manier krijgen de klanten het gevoel dat ze jou goed kennen en bouw je een relatie met ze op. Volg jouw klanten ook op bijvoorbeeld social media en toon interesse in hun vooruitgang of wat er in hun leven gebeurd. Als een klant bijvoorbeeld mooie resultaten op een wedstrijd heeft behaald en dit op facebook deelt, dan kan je hier een reactie op geven. Je kan ook een nieuwsbrief inzetten waarin je regelmatig aan je klanten vertelt waar je mee bezig bent en wat er is gebeurd. Vooral door het onderhouden van de relatie worden klanten trouwe fans en volgers en heb je zo de kans om meer dan één keer aan hun te verdienen.

2. Klantwaarde verhogen / vaker laten kopen

Door regelmatig in contact te blijven met de klanten kan je er ook voor zorgen, dat ze vaker van je gaan kopen dan ze normaal gesproken hadden gedaan. Je blijft in gedachten bij hun of je maakt ze tussendoor een goed aanbod waardoor ze juist overgaan naar nog een aanschaf van je. Kijk ook of je jouw producten of diensten makkelijk kan combineren of een soort combideal kan bedenken waardoor je de waarde van een transactie kan verhogen. Deze deals kan je dan mooi weer in jouw nieuwsbrief of via social media naar je klanten uitspelen. Zo zorg je er zeker voor dat je meer winst maakt.  

Online marketing kan je leren

Hopelijk heb je in dit blog bericht het een of ander gelezen wat je direct kan toepassen en wat helpt om meer winst voor je onderneming te behalen. Online marketing kan je trouwens leren. Vaak denken mensen dat het erg ingewikkeld is of iets wat je echt uit moet besteden, maar ik ken genoeg hippische ondernemers die erg succesvol hun eigen online marketing doen. Wil je meer leren over online marketing? Met het initiatief Equipreneurs heb ik een complete online training gemaakt om hippische ondernemers meer te leren over online marketing. Heb je liever individuele ondersteuning dan kan ik je met mijn bedrijf Clickhorse Marketing wellicht van dienst zijn. Hoe dan ook ik wens je veel succes met jouw onderneming. Net als Susanne gun ik namelijk elke ondernemer in onze mooie sector meer winst en een goed inkomen en daar kan online marketing zeker bij helpen.
Over de schrijver
Annika Rettig
Roxtar.nl
Door

Roxtar.nl

op 25 Apr 2022

Toffe blog! Ik denk dat het tegenwoordig inderdaad belangrijk is om in online marketing te investeren, het levert veel op ;) Groetjes, Carla

Annika
Door

Annika

op 25 Apr 2022

Dank je wel voor je compliment. Het kan inderdaad super veel opleveren als je het goed oppakt! Ik ben het helemaal met je eens Carla.

Reactie plaatsen