Vandaag wil ik het met jullie hebben over een thema dat mij nauw aan het hart ligt: de kracht van eenvoud in ondernemerschap. We hebben de neiging om alles zoveel ingewikkelder te maken dan het hoeft te zijn, zelfs als het gaat om iets simpels als het opnemen van een podcast.
Neem deze podcast, bijvoorbeeld. Ik zit gewoon in mijn auto terwijl ik dit opneem. Waarom? Omdat het makkelijk is! Ik kan ook een podcast opnemen tijdens een wandeling. Het hoeft echt niet allemaal zo ingewikkeld. Natuurlijk, je kunt hele geavanceerde apparatuur en een prachtige studio hebben, maar maakt dat je boodschap echt beter?
Dat brengt me bij mijn huidige situatie. Morgen wordt ik geopereerd. Ik heb poliepen in mijn neus, want de holten in mijn neus zijn volledig geblokkeerd. Die gaan ze verwijderen. Heel eerlijk, ik heb er totaal geen zin in. Maar tegelijkertijd wil ik dat mijn onderneming gewoon doorgaat. Dat ik zichtbaar blijf op social media. Lang leven de techniek en de automatisering! Want daardoor kan alles gewoon doorgaan.
Tegenwoordig is het mogelijk om allerlei processen te automatiseren zodat je bedrijf kan blijven draaien, zelfs als je er even niet bent. Zo neem ik deze podcast op en zorg ik ervoor dat die automatisch wordt geplaatst over een week. Mocht ik langer uit de running zijn, geen probleem! Alles blijft gewoon doorgaan.
Dit brengt me terug naar mijn hoofdgedachte: We maken het onszelf vaak veel te moeilijk. Dat doen we met alles. Kijk bijvoorbeeld naar zelfontwikkeling. Ik zeg absoluut niet dat er iets mis is met zelfontwikkeling. Zeker niet, ik vind het zelf heel interessant en ben er ook mee bezig. Maar de gedachte dat je pas een succesvolle onderneming kunt hebben als je eerst aan jezelf werkt, gaat mij te ver.
Om een persoonlijk voorbeeld te geven, mijn vader was vroeger glaszetter en had zijn eigen onderneming. Hij werkte hard en vroeg de juiste prijzen. Dat was zijn succesformule. Het was eenvoudig en het werkte. Hij had geen uitgebreide zelfontwikkelingscursussen nodig om succesvol te zijn.
In mijn eigen ondernemersreis heb ik jarenlang zonder coach gewerkt. En ik vind dat ik best wel wat succes heb bereikt. Mijn aanpak? Gewoon doen. Ja, ik had het geluk dat ik HBO Bedrijfseconomie had gestudeerd, dus ik wist het een en ander over cijfers en hoe een bedrijf in elkaar steekt. Maar veel heb ik geleerd door gewoon te doen en te experimenteren.
De momenten waarop het minder ging, waren vaak de momenten waarop ik te veel nadacht en besloot dingen te doen zoals anderen. Strategieën en structuren uitwerken volgens andermans methode werkten niet voor mij. Ik word er niet gelukkig van als ik niet gewoon kan doen waar ik zin in heb. Wat mij gelukkig maakt, is iets de wereld in slingeren en dan kijken hoe de markt reageert.
En dat is het ook met ondernemen. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld. Je hebt een product of dienst en om klanten te krijgen moet je zichtbaar zijn. Klanten moeten weten wat jij te bieden hebt. Dat is de kern van een onderneming. Een timmerman die goed kan timmeren hoeft alleen maar te zorgen dat mensen weten dat hij bestaat en klaar is Kees.
Mensen vragen me vaak: "Susanne, hoe doe jij dat toch?" Nou, ik maak het gewoon niet zo moeilijk. En ik geloof dat iedereen dat kan. Je hoeft niet per se een website te hebben of je hele marketing perfect op orde te hebben. Natuurlijk zijn die dingen belangrijk, maar ze zijn niet de basis van succes. De basis is zichtbaarheid en tevreden klanten.
Soms horen we te veel geluiden van buitenaf. Allerlei coaches die ons vertellen wat we allemaal moeten doen om succesvol te worden. Maar ik zeg, maak het gemakkelijk voor jezelf. Spelen en experimenteren, dat is wat jou echt verder helpt. Vallen en opstaan hoort er nu eenmaal bij.
Een leuk voorbeeld uit mijn eigen leven: ik had vroeger pony's en mensen vroegen me wel eens of ik geen ponylesjes wilde geven. Uiteindelijk ben ik dat gaan doen, niet omdat de mensen die het vroegen uiteindelijk kwamen, maar omdat het een goed idee was. En zo zie je maar, een idee hoeft niet altijd direct succes op te leveren, het moet gewoon de wereld in geslingerd worden om te zien wat ervan komt.
Ik ben dus helemaal niet tegen zelfontwikkeling, verre van dat. Maar ik wil wel benadrukken dat je het jezelf makkelijker mag maken. Het mag veranderen. Vandaag heb ik misschien een bepaalde mening, en over tien jaar denk ik misschien heel anders. Dat geldt ook voor jou en je onderneming.
En in plaats van te veel marktonderzoek te doen, probeer gewoon uit. Slinger iets in de markt en kijk of mensen betalen. Dat is de beste manier om te zien of je idee werkt. Mensen zeggen vaak iets anders dan dat ze daadwerkelijk doen, dus marktonderzoek kan je soms op het verkeerde been zetten.
Wat ik de laatste tijd merk, is dat we vaak te veel nadenken, te veel strategieën willen uitwerken, terwijl dat helemaal niet nodig is. Hou het simpel. Als je een idee hebt, deel het. Kijk wat er gebeurt. Dat is mijn methodiek.
Natuurlijk zijn er externe factoren die je idee kunnen beïnvloeden, zoals de timing of de manier waarop je jouw boodschap brengt. Maar daar kun je altijd weer aan sleutelen. En verwacht ook niet dat je idee meteen aanslaat. Mensen moeten soms even wennen, overleg plegen of hun agenda checken. We worden tegenwoordig allemaal zo overprikkeld door social media dat we vaak dingen vergeten als we het niet meerdere keren zien.
Dus ja, soms moet je je idee vaker delen, misschien wel tot vervelens aan toe. Maar als dat is wat nodig is, doe het dan. Maak het simpel. Als je dat doet, dan ben je al een heel eind op weg naar succes.
Op dit moment ben ik bezig met de promotie van mijn ondernemersfeestje voor paardenmeisjes. Het idee is om weer terug te gaan naar die kinderlijke speelsheid en creativiteit. Deze mentaliteit, om te spelen en te ontdekken, brengt je het verst in ondernemerschap. Net als Pippi Langkous zei: "Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan."