Waarom iets niet lukt (en wat je eraan kunt doen)
24 september 2025 

Waarom iets niet lukt (en wat je eraan kunt doen)

Afgelopen week had ik een live dag met Sabine van der Hulst. En hoewel ik vaak zeg dat je geen businesscoach nodig hebt, vind ik het heerlijk om zo nu en dan een dag één-op-één met iemand aan mijn eigen onderneming te werken. Je hebt namelijk altijd blinde vlekken: hoe goed je je eigen onderneming ook kent.

Tijdens die dag kreeg ik een belangrijk inzicht. Niet per se een leuk inzicht, maar wel eentje die bleef hangen. Het gaat over de vraag:

Waarom lukt iets niet?

Volgens Sabine zijn daar eigenlijk maar twee redenen voor:

1. Je doet niet wat je moet doen.

2. Je bent (nog) niet competent genoeg.

En beide zeggen alles over jezelf...

Mijn eigen spiegel: de Winstplanner Methode

Laat ik het concreet maken. Ik wil de Winstplanner Methode verkopen. Dan moet ik doen wat ik moet doen: marketing en sales.

Ben ik competent genoeg? Voor 80% zeker wel. En dat laatste stukje? Daar kan ik nog in groeien, met trainingen of door dingen uit te besteden. Maar daar zit niet mijn grootste probleem.

De echte spiegel is: doe ik wel wat ik moet doen?
En daar moet ik eerlijk zeggen: nee.

Ik had mezelf voorgenomen om elke dag een Reel te posten. Drie maanden lang ging dat fantastisch, omdat ik in een challenge zat en een stok achter de deur had. Maar nu… laat ik het versloffen. Terwijl ik wéét: als ik mijn methode wil verkopen, moet ik er elke dag over praten. En niet af en toe, maar structureel.

Waar gaat mijn aandacht heen?

In plaats van marketing en sales duik ik in boekhoudingen, belastingaangiftes, software en optimalisatie voor klanten. Heel nuttig, maar niet wat ik nu moet doen om de Winstplanner Methode te verkopen.

Herkenbaar? Je voelt je druk, je doet zat, maar niet de juiste dingen. En ondernemen is uiteindelijk ook gewoon: werken aan wat je wilt laten groeien. Alles wat aandacht krijgt, groeit.

Geen magische shortcut

Het voelt soms alsof verkopen vanzelf moet gaan. Maar dat is een illusie. Bij mijn administratiekantoor of bij de ponyritjes loopt het nu vanzelf, maar dat is alleen zo omdat ik er jarenlang consequent aandacht aan heb gegeven.

De Winstplanner Methode verdient diezelfde focus. Elke dag zichtbaar zijn, blijven delen, blijven vertellen. Want misschien staat iemand al op het punt om te kopen en heeft ze net dat ene zetje nodig en dan stop ik.

En nee, ik heb geen glazen bol. Maar ik weet wel dat als ik wil dat dit slaagt, ik moet doen wat ik moet doen.

De kern is confronterend simpel

Dus: waarom lukt iets niet?

  • Omdat je niet doet wat je moet doen.
  • Of omdat je (nog) niet competent genoeg bent.

Of heel misschien omdat er simpelweg geen vraag is naar wat je aanbiedt. In dat geval mag je kijken of je aanbod wél aansluit op een behoefte. Of dat jij de vraag zelf kunt creëren, zoals ooit met vliegtuigen of mobieltjes.

En nu jij

Ik ben heel benieuwd: als jij kijkt naar wat in jouw bedrijf niet lukt, waar zit dat dan in?

Doe je niet wat je moet doen?
Of ben je nog niet competent genoeg?

Misschien even slikken, maar wel dé sleutel om verder te komen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen