Deze week wil ik iets met je delen waar ik regelmatig opmerkingen over krijg: ik neem bijna nooit mijn mobiel op. En nee, dat is niet omdat ik hem kwijt ben of omdat ik hem op stil heb staan. En ook niet omdat ik het zo druk heb dat ik er niet aan toe kom. Het is een bewuste keuze.
En die keuze roept blijkbaar reacties op. Vooral als ik er iets over deel op Instagram. Laatst nog, toen ik een verhaal plaatste over een gemiste levering van een vaatwasser…
Wat er gebeurde in Blijdorp
Ik liep dus lekker rond in Blijdorp, gewoon een ontspannen dagje. Ondertussen wist ik dat er tussen drie en vier een nieuwe vaatwasser geleverd zou worden. Alles leek goed geregeld: ik had zou op tijd thuis zijn, ze zouden een kwartier van tevoren bellen, mijn moeder was ook nog thuis met een sleutel… kon niet misgaan, dacht ik.
Maar toen zag ik twee gemiste oproepen op mijn mobiel. Anoniem. Geen voicemail, geen sms, geen mailtje. Helemaal niks. En je raadt het al: dat bleken de monteurs te zijn geweest.
Ze stonden dus voor een dichte deur, ik had geen idee dat ze waren geweest, en de vaatwasser kwam er die dag dus niet. En dat was voor niemand fijn. Niet voor mij, maar ook niet voor hen.
Eén simpel berichtje had alles opgelost
Ik dacht echt: als ze nou gewoon even iets hadden ingesproken, of een sms gestuurd… dan had ik iets kunnen regelen. Dan had ik iemand kunnen laten opendoen of alsnog eerder naar huis kunnen komen.
En dat deelde ik dus op Instagram. Niet om te klagen, maar om te laten zien: hoe vaak kun je met een kleine moeite een totaal ander resultaat krijgen?
Maar de reacties waren niet mals. Vooral over dat stukje waarin ik zei dat ik mijn mobiel bewust niet opneem. “Onzin.” “Geen zin is geen reden.” “Wat een onprofessionele houding.”
Waarom ik dus niet opneem
Laat me je uitleggen waarom ik dat dus wél een reden vind. Als ik midden in een belastingaangifte zit, dan moet ik echt met mijn hoofd erbij blijven. Word ik gestoord, dan maak ik sneller fouten. En als ik met een klant in gesprek ben en mijn mobiel gaat, dan vind ik het gewoon respectloos om dat gesprek te onderbreken.
Ik wil mensen mijn volle aandacht geven. Of dat nou een klant is, of iemand die belt. En daarom neem ik meestal niet op.
Wat ik wél doe: ik bel terug of ik stuur even een appje met “Waar gaat het over?” Zodat ik eventueel iets kan voorbereiden en het gesprek efficiënter verloopt.
Ik ben niet onbereikbaar
Het is niet alsof ik compleet van de radar verdwijn. Als je me een berichtje stuurt, reageer ik echt wel. Soms tijdens het koken, soms ’s avonds op de bank, soms meteen. Maar ik bepaal zelf wanneer.
En sinds ik dat zo doe, word ik dus ook minder vaak gebeld. Behalve in de btw-maanden, dan bellen ineens ook mensen die geen klant zijn met “even een vraagje”. Als ik dan opneem en antwoord geef, dan loop ik achter op mijn eigen werk én geef ik gratis advies aan iemand die geen klant is.
Een appje? Geen probleem. Dan kan ik reageren op een moment dat het wel past.
Mijn regels, mijn ritme
Op een gegeven moment heb ik voor mezelf gewoon regels opgesteld. Mijn mobiel neem ik alleen op als het uitkomt. Bijvoorbeeld als ik in de auto zit, of als ik net achter mijn computer zit en klaar ben met mijn werk. Maar negen van de tien keer neem ik dus niet op.
En dat is prima. Zolang je maar duidelijk communiceert wat mensen van je mogen verwachten.
Je kunt niet zeggen “bel me gerust” en dan structureel niks opnemen. Dan geef je verkeerde signalen af. Maar als je zegt: “App me gerust, dan reageer ik zodra het uitkomt,” dan is het helder.
Wat voor jou werkt, werkt
Misschien werkt het voor jou juist wel om altijd op te nemen. Helemaal goed. Ik sprak laatst iemand die zei: “Als ik niet meteen opneem, kost het me juist meer tijd om later terug te bellen.” En dat klopt ook.
Maar ik werk anders. En wat ik vooral wil zeggen is: er is geen goed of fout.
Je moet doen wat voor jou werkt. En als dat betekent dat jij altijd bereikbaar wil zijn: top. Maar als jij, net als ik, je werk beter doet door af en toe even onbereikbaar te zijn… dan is dat ook gewoon oké.
Jij mag jouw spelregels bepalen
Ik geloof dat we in een land leven waar al zoveel voor je bepaald wordt. Dus laten we dan in ieder geval op de stukken waar je wel de regie hebt, je eigen keuzes maken.
Dat is waar deze hele blog om draait. Niet om te zeggen dat je nooit meer je mobiel moet opnemen. Wel om te zeggen: bepaal wat bij jou past, en communiceer dat helder.
Jij bent ondernemer. Jij bepaalt.
En dat mag je dus ook echt gaan doen.