Auto zakelijk kopen of niet?
Persoonlijk vind ik dit één van de meest ingewikkelde vraagstukken. Koop je een auto nu zakelijk of niet? Wat is verstandig? Wat is belastingtechnisch het beste? Per situatie is er een ander antwoord mogelijk en dat maakt het zo ingewikkeld. Het is erg belangrijk om te weten of je de auto zakelijk of privé gaat rijden. Dit in verband met de aangifte inkomstenbelasting én de btw (ook wel omzetbelasting genoemd). Om het wat makkelijker te maken voor jou heb ik een Excel-sheet ontwikkeld, waarbij je dit redelijk eenvoudig zelf kan uitrekenen. In deze blog licht ik dit vraagstuk toe.

Inkomstenbelasting

Als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, de auto gebruikt voor de onderneming en niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan ben je verplicht de auto zakelijk te hebben staan. Echter moet je wel bewijzen dat je niet meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt via een kilometerregistratie (zie Excel), anders moet je bijtelling rekenen. Als je meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan mag je kiezen of je de auto zakelijk of privé houdt.

Voordelen zakelijk:

Als je je auto zakelijk gebruikt mag je alle autokosten van je omzet aftrekken. Hierdoor wordt je winst lager en betaal je minder belasting. Onder kosten vallen bijvoorbeeld:
  • Afschrijvingen (de aanschaf minus restwaarde verspreid je over een aantal jaar)
  • Onderhoud
  • Parkeerkosten
  • Verzekering
  • Motorrijtuigenbelasting

Nadelen zakelijk:

Als je geen kilometerregistratie bijhoudt (bijvoorbeeld omdat het tijd kost) moet je bijtelling betalen. Het kan zo zijn dat de bijtelling gelijk is aan de werkelijke kosten. Als dit zo is heb je geen belastingvoordeel.

Voordeel privé:

Voor alle zakelijke kilometers mag je 19 cent per kilometer van de winst aftrekken. Heb je een tweedehands auto? Dan zijn de kosten vaak gelijk aan de bijtelling. Dan heb je op deze manier de meeste belastingvoordeel.

Nadeel privé:

Je moet je zakelijke kilometers bijhouden en dit kost tijd. Nu is dat gelukkig wel heel eenvoudig te doen via handige apps en tools.

Youngtimer

Is je auto 15 jaar of ouder? Dan kan je gebruik maken van de Youngtimer-regeling. Dit houdt in dat je alleen bijtelling betaalt over de economische waarde, in plaats van de cataloguswaarde. Op die manier valt de bijtelling mee en is het over het algemeen voordeliger om je auto zakelijk te rijden. Meestal heb je ook nog hoge onderhoudskosten bij een oude auto.

Btw

Tot zover de uitleg over de inkomstenbelasting. Nu verder met de btw. Val je onder de Kor? Dan hoef je dit deel niet te lezen.

Zakelijk

Als je je auto zakelijk rijdt, mag je alle btw op de autokosten terugvorderen (bijvoorbeeld: aanschaf, brandstof en onderhoud). Dit klinkt goed toch? Helaas is er een addertje onder het gras… Als je de auto ook privé gebruikt moet je ook voor de bijtelling rekenen. Dit is 2,7% van de cataloguswaarde (of 1,5% bij aanschaf zonder btw of na 4 jaar).

Bijhouden van kilometers loont!

Het is belangrijk om het volgende te noteren:
  • Kilometerstand 1 januari
  • Kilometerstand 31 december
  • Zakelijke kilometers
Zo kan je per jaar uitrekenen hoeveel procent je zakelijk hebt gereden en hoeveel procent btw. Over het zakelijke percentage mag je alsnog de btw terugvorderen.

Brandstofbonnen

Als je tankt moet je het bonnetje goed bewaren. Dit betaal je via je zakelijk rekening, of via je privérekening. Als je niet kan bewijzen dat de bon echt voor jouw auto is, dan kan je bij wijze van spreken van iedereen tankbonnetjes vragen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik raad je aan om alles zakelijk te betalen, dan heb je een gemakkelijke controle op nog missende tankbonnen. Je kunt dit oplossen door een tankkaart aan te vragen, zodat je ook geen bonnetjes meer kwijt kan raken. Je betaalt hier wel maandelijkse kosten over.

Conclusie

De keuze zakelijk of privé is per situatie verschillend. Hierboven heb ik toegelicht waarop de keuzes zijn gebaseerd. Om voor jezelf een heldere keuze maken raad ik je aan mijn Excel-sheet te downloaden. Vragen? Stel ze gerust!
Over de schrijver
Reactie plaatsen