Zelfkennis

Deze week zat ik wat zonder inspiratie, waardoor ik besloot om wat hulp in te roepen van mijn favoriete hulpmiddel: kaartdecks. Voor degenen die mij nog niet zo goed kennen, ik houd ervan om af en toe even stil te staan en na te denken over bepaalde thema’s door middel van een kaartje te trekken. Deze keer trok ik een kaart uit het Mindful en Miljonair kaartendeck en kwam het thema ‘zelfkennis’ naar voren. Een thema dat naar mijn mening ontzettend belangrijk is, zeker voor ondernemers.

Zelfkennis is voor iedere ondernemer cruciaal. Je onderneming weerspiegelt vaak wie je bent, zeker wanneer je werkt als ZZP’er of een eenmanszaak runt. Des te meer jij doet wat bij jou past, des te meer energie je krijgt en des te leuker alles wordt. Zelfkennis helpt je daarbij. Echter, het kan soms ook heel frustrerend zijn. Wanneer ken je jezelf goed genoeg? En hoe weet je welke aspecten in jezelf nog aandacht nodig hebben?

Voor mijzelf zijn er een aantal zaken die me enorm raken, zoals het buitensluiten van mensen. Ik kan daar echt niet tegen en het zet me aan het denken. Waarom raakt dit mij zo? Wat zit daaronder? Het is verleidelijk om jezelf helemaal te willen ‘helen’ en in elk trauma te duiken. Hoewel dat waardevol kan zijn, geloof ik niet dat je al je innerlijke problemen volledig moet oplossen voordat je een succesvolle onderneming kunt hebben. Een onderneming draait om meer dan alleen wie je bent. Het is een combinatie van verschillende factoren. Simpel gezegd: je verkoopt iets, ontvangt geld en voilà, je hebt een onderneming.

Zoals ik al eerder zei, is zelfkennis voor mij essentieel om mijn onderneming plezieriger en energieker te maken. Hoe meer ik weet wat mij drijft en waar ik blij van word, des te makkelijker kan ik dingen die ik niet leuk vind, uitbesteden aan anderen die er wel blij van worden. Dat geeft me de ruimte om iets groots te bouwen en zorgt ervoor dat mijn onderneming mij energie geeft in plaats van kost.

Ik heb de afgelopen jaren verschillende tools en tests gebruikt om mijn zelfkennis te vergroten. Eén van de tests die ik heel interessant vond, is de DISC-test. In eerste instantie kwam ik als blauw uit de test. Als boekhouder moet je natuurlijk wel analytisch zijn. Tegelijkertijd was ik ook rood, wat staat voor actiegericht en direct. Maar eerlijk gezegd ben ik vooral geel, ik houd van het creatieve stuk. Het laat maar weer zien dat zo’n test een momentopname is, maar wel inzicht kan geven.

Een andere test die ik heb gedaan, is de Human Design. Hoewel ik geloof dat je meer bent dan alleen je Human Design profiel, kan het wel helpen om jezelf beter te begrijpen. Human Design biedt inzichten die je in je dagelijkse leven kunt toepassen om beter in je kracht te staan.

Daarnaast heb ik de Me-scan gedaan. Deze tool werkt op basis van het onderbewuste en helpt je om te ontdekken welke kwaliteiten je bezit en waar je minder goed in bent. Het mooie van deze scan is dat het niet alleen helpt om jezelf beter te leren kennen, maar het biedt ook praktische handvatten om jezelf verder te ontwikkelen.

O ja, ik heb ook de Action Type Test gedaan. Dit gaf me inzicht in mijn drijfveren en wat bij me past. Tot mijn grote vreugde bevestigde het dat ik een geboren ondernemer ben. Dat was niet echt een verrassing, want ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik dat in me heb. 

Ik geloof er echter niet in dat alleen dusdanige tests of inzichten je onderneming succesvol maken. Het gaat uiteindelijk om de acties die je onderneemt. Het maken van een financieel plan, inzicht krijgen in wat er binnenkomt en wat eruit gaat, en zorgen dat er genoeg overblijft om van te leven – dat zijn de essentiële bouwstenen. Daarom ben ik momenteel ook bezig met het ontwikkelen van een nieuwe training en werk ik aan mijn boek.

Zelfkennis is een continue reis. Je ontdekt nieuwe dingen over jezelf en past deze inzichten toe in zowel je persoonlijke leven als in je onderneming. Mocht je trouwens geïnteresseerd zijn in een van de tests die ik noemde, weet dat ik daar sessies voor aanbied. Vooral met de Me-scan komen vaak waardevolle inzichten naar voren.

Het leven van een ondernemer is nooit saai. Het kent zijn ups en downs, maar doordat je jouw droom onderneming kan bouwen, maakt het de moeite waard. Of je nu bezig bent met je boekhouding of je marketing, het is fijn om te weten waar je sterke en zwakke punten liggen zodat je je daarop kunt aanpassen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen